Berlingske Business
17:42

Digital satsning løfter TV 2s bundlinje

26BUSTV-2-Sport-gaar-i-luft.jpg
TV 2 Sport-kanalen er en af de kanaler, som man kan se via TV 2 Play. Fotoet stammer fra åbningen af kanalen i 2015, hvor der blev holdt reception på Kvægtorvet i Odense. På billedet ses Frederik Lauesen, sportschef TV2, og administrerende direktør Merete Eldrup. Arkivfoto: ?Claus Fisker

En digital strategi gav pote for Danmarks største kommercielle mediehus i 2015, hvor den digitale omsætning skød i vejret med over 30 procent. Udviklingen er fortsat i år, hvor pilen også peger opad for TV 2s satsninger på streamingmarkedet.

Danmarks største kommercielle TV-station, TV 2, har de seneste par år styret stramt efter en »digital transformation«-strategi.

Den gav vind sejlene for mediehuset i fjor, hvor den digitale omsætning voksede med 37 procent, og nu viser nye tal, at væksten er fortsat i de første tre måneder af 2016.

Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2.

I første kvartal opnåede TV 2 således en vækst på 38 procent på det digitale forretningsområde, samtidig med at niveauet i TV-forretningen blev fastholdt. Dermed har TV 2 godt fat på det digitale reklamemarked i Danmark, der vurderes til at vokse med mellem fem og ti procent på tværs af branchen i år.

Dertil kommer en markant vækst på streamingmarkedet, der også benævnes OTT (Over The Top, red.), hvor forbrugeren ser og lytter til indhold, som sendes via nettet. Dette marked vurderes til at vokse med 25-30 procent.

Øget markedsandel

TV 2 tager dermed markedsandele fra sine konkurrenter på begge områder, og det glæder naturligvis TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen.

»Vi er midt i en vækstperiode, hvor både vores digitale reklameforretning og OTT-forretningen med TV 2 Play vokser markant – på to markeder, hvor væksten ellers er aftagende. TV 2s digitale reklameomsætning vokser betydeligt – ikke mindst vores mobile reklameomsætning, der nu udgør mere end 25 procent af det samlede digitale reklamesalg,« siger han.

På OTT-markedet har TV 2 nu rundet 250.000 abonnenter på TV 2 Play.

»Det betyder, at vi følger vores målsætning om at tage markedsandele på begge markeder,« fastslår Flemming Rasmussen.

pix-Reed Hastings

Mobilvækst udfordrer mediehusene

Årets første måneder har også accelereret den udvikling, der har været i gang i et stykke tid, hvor brugerne rykker fra desktop til mobil. Også her peger pilen i den rigtige retning, mener Flemming Rasmussen.

- Den gode nyhed er, at vores mobiltrafik stiger mere, end desktoptrafikken falder, og vi har haft tocifret vækst på vores samlede digitale annoncesalg. Halvdelen af væksten er drevet af mobilen, mens resten er drevet af mere effektfulde produkter på desktop og web-TV, siger Flemming Rasmussen og fortsætter:

»Skiftet i trafikken mod mobilen er en udfordring for alle mediehusene, bl.a. fordi annoncørerne endnu ikke i lige så høj grad har taget mobilen til sig, men også fordi mobilen som annoncemedie stadigvæk er under udvikling. Derfor er det netop også et fokusområde for os, hvor vi arbejder benhårdt på at forklare vores kunder, hvordan de kan lave effektive kampagner på mobilen,« fortsætter Flemming Rasmussen.

»Her arbejder vi blandt andet med højere in-screens-andele, to bannere pr. app-side og cross platform-produkter. Samtidig arbejder vi også hele tiden på at imødekomme annoncørernes ønske om øget kvalitet i eksponeringerne, og det er vi lykkedes med i første kvartal bl.a. med vores datadrevne produkter, siger Flemming Rasmussen.

pix-Boks

TV og digital smelter sammen

Ifølge Flemming Rasmussen er det også værd at understrege, at den traditionelle TV-forretning – der stadig udgør langt størsteparten af TV 2s forretning – fastholdes.

Det skyldes bl.a., at TV 2s kanaler er blandt de foretrukne, når danskerne vælger TV-pakker, og at TV-mediet fortsat er et stærkt annoncemedie. Danske annoncører foretrækker stadig i vid udstrækning at bruge pengene på TV-reklamer, når salget skal boostes, et nyt produkt lanceres eller brandet styrkes.

I første kvartal i år voksede TV 2-familien blandt alle danskere til en seerandel på 36,5 procent mod 34,8 procent i 1. kvartal sidste år.

»I forhold til vores reklameforretning er det ikke enten eller men både og. Vi er ligesom mange af vores annoncører vilde med alle de nye, digitale muligheder, og vores vækst i den digitale forretning er jo netop et tegn på dette,« siger Flemming Rasmusen.

»Men vi kan fortsat konstatere, at langt størstedelen af vores kunder skaber størst effekt, når kampagnen både inkluderer TVog digital. Så for os giver det ingen mening at tale om TV og digital hver for sig. Det handler om at komme i kontakt med brugerne, uanset hvor de benytter vores indhold, og her smelter TV og digital sammen – fremtidens TV-produkt bliver mere digitalt og de levende TV-billeder rykker for alvor ind på de digitale platforme,« fortæller TV 2s kommercielle direktør.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen