Berlingske Business

Det vil TV 2 tjene i 2012

Indtægterne fra Zulu, Charlie, Film og TV 2 Sport vil vokse markant de kommende år, mens et dødt reklamemarked koster TV 2 dyrt, siger TV 2-chef Merete Eldrup.

Hvordan ser TV 2s indtægter ud i 2012?

»I 2012 forventer jeg, at omsætningen fra distributionen af vores nichekanaler er vokset til 800 millioner fra 500-600 millioner i år. Reklamesalget ligger på 1,6 mia. kr., og dertil kommer abonnementsbetaling for hovedkanalen i størrelsesordenen 200-250 mio. kr.«

Hvor stor en overskudsgrad skal en virksomhed som TV 2 have?

»Det er jo i virkeligheden et spørgsmål for ejeren. Men jeg synes, at TV 2 skal ligge omkring 10 pct. Man skal kunne afdrage sin gæld, betale udbytte til ejerne og investere i ny teknik, som f.eks. HD. Og så skal vi kunne klare de dårlige år. Lige nu har vi ikke noget at stå imod med. Vi ligger omkring et nul. Abonnementsbetalingen skal vi bruge til at have et fornuftigt overskud på et par hundrede millioner før skat.«

Markedet for TV-reklamer viser minus 28 pct. i april. Påvirker det jeres forventninger?

»Nej, vi gik bevidst ikke ud med et tal. Men det er store beløb med 100 pct. gennemslag på bundlinjen. Det er 20-30 mio. kr. om måneden. Det er vanskeligt at styre igennem.«

Budgetterer du med en tilbagegang på mere end 20 pct. for året?

»Nej, men deroppe af.«

Hvornår har TV 2 frie tøjler igen?

»Som den ser ud lige nu, vil vi ikke have det før 2012. Når abonnementsbetalingen er indført, burde vi være selvkørende og en bank være tryg nok ved at låne os penge.«

Men en bank kan vel godt se, hvis EU godkender brugerbetaling fra 2012?

»Det er klart. Men lige nu hænger vi i en irriterende situation, hvor bankerne venter på, hvad EU siger. De er ikke interesserede lige nu. De er ikke ude i markedet og låne mange penge ud for tiden.«

Har I talt med dem for nylig?

»Ja, ja«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen