Berlingske Business
14:34Citigroup rammer skiven trods gigantisk skattenedskrivning

Det var dog kattens til jul

Mog
Supermakedskæden Sainsbury’s er i julehumør, og dette års julereklamefilm er netop sendt i luften - og denne gang er det en kat, der har hovedrollen, og dyr med pels er jo som regel et hit.

Katten ”Mog”, der oprindelig blev født til en serie af britiske børnebøger, har fået nyt liv i dette års julefilm fra supermarkedskæden Sainsbury’s. Forfatteren og tegneren bag ”Mog” er i dag 92 år - og medvirker selv i en Behind the Scenes. Se begge film her.

Det er blevet skrevet før, og nu skrives det igen: Englænderne er vilde med julereklamer. Som i fuldstændig ellevilde.

Hvert år går især stormagasiner og supermarkedskæder og deres reklamebureauer helt amok i skønne film - hvoraf mange faktisk ender med ikke bare at vinde kreative priser, men rent faktisk også effektpriser.

Det skriver Markedsføring.dk.

Tag nu fx bare 2013’s rørende julereklame fra John Lewis, The Bear & The Hare, der vandt guld ved Creative Effectiveness Award i Cannes i sommer.

Eller sidste års reklamefilm ”1914” fra supermarkedskæden Sainsbury’s om den legendariske, spontane våbenhvile langs Vestfronten juleaften og -dag i 1914. En reklame, som dog også fik en del kritik.

Red Barnet video

Nu er Sainsbury’s igen i julehumør, og dette års julereklamefilm er netop sendt i luften - denne gang er der dog tale om en umiddelbart mindre kontroversiel en af slagsen: Denne gang er det nemlig en kat, der har hovedrollen, og dyr med pels er jo som regel et hit.

Men man skylder nok at fortælle, at der er tale om Mog - og det er ikke en hvilken som helst kat.

Født i 1970 - død i 2002

Katten Mog kom oprindelig til verden i børnebogen ” Mog the Forgetful Cat” i 1970.

Hun blev opfundet og tegnet af den nu 92-årige tyskfødte, britiske forfatter og tegner Judith Kerr, som over mere end 30 år udgav 16 Mog-børnebøger - den sidste i 2002 med titlen ”Goodbye, Mog”, hvor den populære kat mødte sin skaber.

05BUSSølbeck#2.jpg

Men nu er Mog mirakuløst genopstået.

Ikke bare i Sainsbury’s julereklame, men også i en perfekt timet ny børnebog fra Judith Kerrs hånd.

Det kunne lige en grim, kommerciel tankegang, og så lige op til jul - men overskuddet fra salg af bogen (3 pund) - og den medfølgende plys-Mog (10 pund) går til den britiske afdeling af Red Barnets arbejde for at hjælpe børn til at læse bedre og mere. Det beretter avisen The Telegraph.

Reklamebureauet Abbot Mead Vickers/BBDO står bag filmen, skuespilleren Emma Thompson fortæller, og du kan se Sainsbury’s julereklamefilm 2015 her - efterfulgt af Behind the Scenes - hvor Judith Kerr bl.a. beretter, at hun i 1970 ikke lige havde forestillet sig, at hun skulle komme til at se Mog i 3D.

Deltag i debatten hos Markedsføring.dk.

Mog’s Christmas Calamity

Behind the scenes

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen