Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Det handler om tillid

til bm f Bylinefoto2011
Adm. direktør og kommunikationsrådgiver, Kresten Schultz Jørgensen Foto:

Jeg kender en virksomhed i forsikrings- og pensionsbranchen, hvor medarbejderne reelt skammer sig over at arbejde. De føler sig ikke godt behandlet i hverdagen, deres direktion er usynlig, og den ordførende direktør optræder ikke altid fokuseret, hverken indadtil eller i medierne.

Man kan tænke over, hvad dét betyder for forretningen. Medarbejdere, der skammer sig over ledelsen er måske også lidt ligeglade med kunderne.

Andre eksempler peger heldigvis i den modsatte retning. Danske Bank, der med sin nye ledelse har sat et skarpt fokus på transformationen, også internt. Mærsk, der allerede er transformeret, og hvor de ledere og medarbejdere, man møder, er tændt af en ny og mere moderne ild, der handler om både forretning og samfundsrelevans. Eller teleselskabet Call me, der har sat nye standarder i telebranchen med et udgangspunkt i begrebet trust. Ja, kampagnen »tal ordentligt« har været effektiv. Mindst lige så afgørende for selskabets transformation er dog det enkle forhold, at adm. direktør Hanne Lindblad fra begyndelsen har arbejdet med den interne dimension. Det er medarbejderne, der optræder i reklamefilm og annoncer – men det er også medarbejderne, der i det daglige har gjort det hele muligt. Direktøren har vist tillid, og medarbejderne møder hinanden og kunderne med samme mønt.

Den amerikanske ledelsesrådgiver Simon Sinek forklarede i sin banebrydende bog »Start With Why« fra 2009, hvorfor succesfulde virksomheder står og falder med, at de vil noget mere end blot det taktiske. Det taktiske handler om produkter, priser og særlige markeringer i forhold til konkurrenterne. Reklame, annoncer, PR.

Et klart formål er noget andet. Formålet er den grundlæggende eksistensberettigelse, der definerer virksomheden – og som altid er indefra-ud. Hvad vil du egentlig med det hele? Hvis man vil noget, der rækker ud over salg og forretninger, kan man formentlig tiltrække passionerede medarbejdere, fordi langt de fleste mennesker vil noget mere end dagen og vejen.

Og har man de rigtige medarbejdere, ja så følger kunderne ofte efter. Sinek refererer historien om Ernest Shackleton, der i begyndelsen af 1900-tallet ledte tre hundeslædeekspeditioner til Antarktis. Han søgte og fandt deltagerne til ekspeditionen med følgende annonce i London Times: »Mænd søges til livsfarlig ekspedition. Minimal løn, frysende kulde og lange måneder i totalt mørke. Hjemkomst tvivlsom. Ære og anerkendelse mulig.«

Sagt enkelt: Store virksomheder bygges indefra og ud. De er kendetegnet ved store formål – og de er præget af den tillid – eller trust – som ledelsen viser medarbejderne.

Tillid er noget andet end tal og KPI’er. Tillid er ikke en tjekliste af do’s og dont’s. Tillid er det stof, som vi faktisk i Danmark har rigtigt gode, historiske forudsætninger for at dyrke som en særlig dansk kommunikations- og ledelsespraksis – helt anderledes end de ledelseseksempler, vi tilsyneladende lige nu frygter fra både Fjernøsten og de nye økonomier.

I Danmark er vi præget af kort magtdistance og en naturlig, høj tillid til hinanden. Helt ulig den amerikanske medarbejder, jeg forleden mødte ved indgangen til det københavnske hovedkontor. Nogen havde glemt en indkøbspose med dagligvarer på parkeringspladsen.

»Vi må hellere lade den stå,« sagde han. »Der kunne være noget farligt inden i.«

Vel, man kunne også tage den med ind i receptionen, ikke sandt?

Tillid er det, vi viser hinanden, medarbejdere og kunder. En lang række store, danske virksomheder har vidst det længe. Let´s go global.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen