Berlingske Business

»Der er mere fokus på økonomiens end ordets magt. Jeg er ikke sikker på, at det er en fornuftig udvikling«

s
(ARKIV) Foto:

Anders Krab-Johansen, adm. direktør i Berlingske Media og nummer 61 i magtanalysen

Anders Krab-Johansen bemærker også det bizarre ved et interview om mediernes udfordringer i årets magtanalyse. Han er nemlig selv gået frem.

Som den eneste i årets opgørelse, har han taget hop op ad listen fra 67 til årets placering som nummer 61. Til det uoriginale spørgsmål om, hvordan det føles, lyder svaret, at han er glad for sit nye arbejde.

»Det viser jo, at man nok tænker, at der er mere magt i at sidde som direktør for Berlingske Media end »kun« at sidde for Børsen,« siger han.

Ifølge mediechefen, befinder vi os »i en meget mærkelig tid for pressen«. Mængden af informationskanaler og formater bliver stadigt større, alt imens pressens klassiske rolle reduceres.

»Samtidig er publicisterne blevet mere vigtige efter fake news,« siger Anders Krab-Johansen og uddyber:

»Det nye er, at os med den økonomiske råderet bliver på de samme pladser eller stiger, alt imens de redaktionelle daler. På den måde er der mere fokus på økonomiens end ordets magt. Jeg er ikke sikker på, at det er en fornuftig udvikling.«

Fortællingen om Anders Krab-Johansen virker på mange måder som en tur mod toppen i overhalingsbanen. En hastig opremsning indebærer en mastergrad fra Columbia University, en kandidat fra Københavns Universitet, tre år som korrespondent i Bruxelles, tre redaktørstillinger, over et halvt årti i spidsen for Dagbladet Børsen, inden den grønlandskfødte koncernchef sætter sig stolen hos Berlingske Media i fjor. Han er i dag 51 år.

Han pointerer, at selvom der stadig er lettere adgang til den offentlige debat med et medie i ryggen, foregår den den meningsudvekslinger stadig under nye vilkår.

»Situationen har ændret sig. Og selvom man er chefredaktør, er det nu i en tid, hvor folk på Twitter og Facebook også kan råbe højt i debatten.«

Hvilke udfordringer ser magtanalysens mediechefer?

Klik på mediecheferne og få deres syn på branchen.

Læs mere om årets magtanalyse her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen