Berlingske Business

Den største lygtepæl er ledig

folketingsvalg2015 folketingsvalg2015
Statsminister Helle Thorning-Schmidt har udskrevet folketingsvalg. Valgplakat. Foto:

De politiske partier brænder de næste små tre uger millioner af kroner af på valgplakater, videoreklamer, printannoncer etc., men på det største medie, Google, er en helhjertet indsats svær at få øje på. ”Det giver ingen mening”, mener Digital Performance marketingspecialist.

Valgkampen er skudt i gang, og de danske partier er i fuld gang med at brage budskaber ud til danskerne via plakater på lygtepæle, i avisannoncer, via de allestedsnærværende videoannoncer, på de sociale medier og via en massiv PR-indsats, men på Danmarks største medie, søgemaskinen Google, glimrer de ved deres fravær, skrive Markedsføring.dk.

- 90 pct. af danskerne bruger hver dag Google som opslagsværk, og det er her, danskerne foretager deres research om stort og småt, siger Jackie Frandsen, Head of Bought Media hos Digital Performancemarketing bureauet iProspect.

- For mange er Google derfor også stedet, man starter sin informationsindsamling, men der løber man hurtigt panden mod en mur, hvis man forsøger at gøre sig klogere om, hvor krydset skal sættes, fortsætter han.

Indsatsen svarer stort set til det billede, der tegnede sig ved den seneste kommunale valgkamp i 2013, og det ærgrer Jackie Frandsen, at de danske politiske partier stadig tøver med indsatsen på søgemaskinerne.

– Groft sagt leverer alle partier fra SF til De Konservative det samme budskab på Google, ”Det handler om mennesker”, og det er jo svært ikke at være enig i det. Problemet er, at søgemaskinemarkedsføring er så underprioriteret, at hvis der endelig dukker søgeresultater op fra partierne, når brugerne søger efter folketingsvalget, så er budskabet så intetsigende, at det ikke er værdiskabende for de fleste brugere, siger Jackie Frandsen.

thorning

Den uudnyttede store kanal

Det er tankevækkende, når man i Reklameforbrugsundersøgelsen 2014 kunne konstatere, at markedsføring via søgemaskiner er det største digitale satsningsområde for danske annoncører.

– Meget få partier og kandidater har gjort noget så enkelt som at optimere navne, budskaber, blogs eller websites på Google, så vælgerne hurtigt kan finde uddybende informationer om dem. Det er ærgerligt, for det er en uudnyttet kanal med direkte adgang til vælgerne, når de netop er opsøgende, siger han.

Han bider især mærke i, at i en valgkamp, hvor meget tyder på, at det er de mange tvivlere,hele 22 pct. ifølge politiko.dk, der kommer til at afgøre slaget, ikke er mere fokus på det, søgemaskinerne kan hjælpe partierne med.

– En tvivler søger efter rådgivning, og derfor giver det ingen mening, at partierne er så tamme på søgemaskinerne, siger Jackie Frandsen.

knoglebus

Tamme kandidater

Hvad mener du med tamme?

– Jeg mener, at den enkelte kandidat og partierne har en åben dør til brugerne, hvor de har en enestående mulighed for at fortælle, hvad de har på hjertet. Hvorfor de kan og vil gøre Danmark til et bedre sted og ikke mindst, hvorfor de skal have stemmerne fra de 22 pct., der tvivler

– Prøv eksempelvis at søge på ”Folketingsvalg” på Google. Her dukker ingen partier op på den vigtige første side. Havde et af dem været bare lidt fremme i skoene, så havde de sørget for det lang tid før, da det ikke er overraskende, at valget falder nu, siger han.

Men hvad kan de politiske partier, og den enkelte kandidat, gøre ved det?

– De kan begynde med det helt enkle. Køb en Adwords-annonce og vær synlig på de mest søgte søgeord udover kandidatens og partiets navn, så de kommer frem i søgeresultater (dit navn, kerneværdier, hovedbudskaber, område, etc.). Men også ved at følge de dagsaktuelle temaer og give deres besyv med, så brugerne kan føle et nærvær. Det er en direkte vej til dine vælgere. Pladsen på Google er ligeså vigtig som den på lygtepælen nede på hjørnet, slutter Jackie Frandsen.

thorning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen