Berlingske Business

Den Korte Avis øger overskuddet trods annoncørboykot

BM Indland
Foto:

Regnskabet for nyhedsmediet Den Korte Avis viser et resultat før skat på 332.000 kroner.

København. En stribe annoncører meddelte i slutningen af sidste år, at man ikke længere ville bringe annoncer på nyhedsmediet Den Korte Avis.

Det ser dog ikke umiddelbart ud til at have ramt netavisens økonomi.

I hvert fald viser Den Korte Avis' regnskab for 2016 et overskud før skat på knap 332.000 kroner.

Det er en væsentlig fremgang i forhold til året forinden, der resulterede i et plus på 44.000 kroner.

Fremgangen er sket i kraft af en stigning i nettoomsætningen på lige godt en halv million kroner.

Omkostningerne er også steget en smule, men personaleomkostningerne er stort set uændrede og udgjorde 418.000 kroner sidste år.

I omsætningen indgår mediestøtte, som sidste år beløb sig til 147.000 kroner.

Slots- og Kulturstyrelsen har imidlertid meddelt parret bag Den Korte Avis, Ralf Pittelkow og Karen Jespersen, at de ikke længere er berettiget til støtte.

Det skyldes, at Den Korte Avis ikke lever op til kravet om tre redaktionelle fuldtidsansatte.

Derfor har man ikke fået fornyet den dispensation, der lå bag udbetalingen af støtte i perioden fra 2014 til 2016.

Blandt de omkring 30 virksomheder, der ikke længere annoncerer på Den Korte Avis, finder man Nordea, Ikea, McDonald's og Elgiganten.

Det er en konsekvens af en kampagne på sociale medier mod sidens redaktionelle linje.

Omvendt valgte Dansk Folkeparti i december at støtte op om Den Korte Avis ved at indrykke særlige juleannoncer.

- Den Korte Avis udgør en nødvendig modvægt til den berøringsangste og politiske korrekthed, som er ved at brede sig i dansk presse, sagde partiets udlændingeordfører dengang.

Den Korte Avis startede i januar 2012 som en blog. Hidtil har ejerne afvist at tilmelde sig Pressenævnet, hvilket har affødt kritik fra Dansk Journalistforbund.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen