Berlingske Business

Den Korte Avis: Annonceflugt er et angreb på ytringsfriheden

RALF
ARKIVFOTO: Ralf Pittelkow . (foto: Henning Bagger / Scanpix 2016) Foto:

Annoncørerne trækker sig på stribe fra Den Korte Avis. Ralf Pittelkow kalder det for en hetz.

»Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt. Det er historisk enestående.«

Sådan siger Ralf Pittelkow fredag til Jyllands-Posten som reaktion på, at en lang række annoncører har valgt, at de ikke længere vil have vist deres annoncer på Den Korte Avis.

Ifølge Jyllands-Posten har flere end 13 virksomheder nu valgt at trække deres annoncer fra netmediet. Det drejer sig blandt andet om Nordea, Telia, Ikea og Spies.

Billede

Sammen med sin kone, Karen Jespersen, driver Ralf Pittelkow det omstridte medie. Han mener, at de lige nu er udsat for en hetz.

»Vi er en avis, der repræsenterer i vores holdninger og vores artikler en meget stor del af den danske befolkning,« siger han.

»Og så beslutter nogle mennesker på Facebook at lave organiseret kampagne imod os, og så skider virksomhederne - undskyld udtrykket - grønne grise, når de bliver kontaktet af diverse pressionsgrupper,« siger Ralf Pittelkow.

Working

En kampagne har de seneste dage spredt sig på de sociale medier. Den bruger hashtagget #StopFundingHateDK til at gøre opmærksom på, at virksomheder bør trække deres annoncestøtte fra netmediet.

Pittelkow anfægter ikke virksomhedernes ret til at placere annoncerne, som de vil, men han ser uhyggelige perspektiver i udviklingen.

»Det er et angreb på ytringsfriheden. Hvis virksomheder begynder at bruge så meget pincet, så bliver det meget svært at drive en fri presse i Danmark,« siger Ralf Pittelkow.

Han oplyser, at han endnu ikke har overblik over, hvor store økonomiske konsekvenser det kan få for Den Korte Avis, men at det vil kunne mærkes.

Sådan trykkes BT. Trykkeriet i Slagelse.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen