Berlingske Business

De små tøver digitalt

FRANCE-INTERNET-GOOGLE
Foto:

Små og mellemstore danske virksomheder er digitale marketingnovicer sammenlignet med de britiske. »Det er vigtigt, at de danske SMVer følger med udviklingen og sørger for at udnytte de digitale muligheder, hvis dansk erhvervsliv ikke skal sakke bagud,« mener Allan Jakobsen, adm. direktør i Eniro.

Små og mellemstore virksomheder (SMVer) i Storbritannien er længere fremme end de danske, når det handler om digital markedsføring.

53 pct. af britiske SMVer har således en digital markedsføringsindsats. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at 46 pct. bruger e-mail-markedsføring, 39 pct. benytter sig af organisk markedsføring på sociale medier, og 35 pct. tyr til søgemaskineoptimering (SEO).

Tallene stammer fra en britisk undersøgelse af SMVernes markedsføringsinitiativer foretaget af Circle Research på vegne af Latitude og Bing.

morten suhr hansen

Lave danske tal

Sammenligner man disse tal med en tilsvarende undersøgelse foretaget blandt 831 ledere i danske SMVer tidligere på året, er forskellene slående.Spørger man de danske SMVer, hvad deres primære markedsføringsinitiativer er, svarer 26 pct. e-mail-markedsføring og 23 pct. profiler på sociale medier, mens blot 16 pct. bruger SEO.

»Det tyder på, at virksomhederne er ved at sakke bagud i forhold til den udvikling, som vi ser internationalt, hvor flere og flere omfavner de digitale kanaler,« siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark, som bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

10BUSmedia.jpg

Den britiske undersøgelse peger på, at digital markedsføring er vigtig for at tiltrække kunder – også for SMVerne.

Næsten to tredjedele af de britiske SMVer siger, at de får henvendelser fra kunder, der har fundet dem via søgemaskiner, og over en tredjedel svarer, at kunderne finder dem på sociale medier.

»Det stemmer godt overens med vores erfaringer. Selv for et relativt lille markedsføringsbudget kan også mindre virksomheder få et stort udbytte ved en markedsføringsindsats ad udvalgte kanaler online. Så det er vigtigt, at de danske SMVer følger med udviklingen og sørger for at udnytte de digitale muligheder, hvis dansk erhvervsliv ikke skal sakke bagud,« slutter Allan Jakobsen.

john lewis department store

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen