Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Danskerne skifter TV-vaner i rekordfart

US-TECHONOLOGY-GOOGLE
Foto:

Flere danskerne skrotter TV-pakken og ser i stedet fredagsunderholdningen og nyhederne på en streamingtjeneste.

Men markedet for streaming går nu så stærkt, at TV-selskaberne kæmper for at omlægge forretningen i samme tempo, som danskerne skifter TV-vaner. Det skriver Finans.

TV-selskaberne skal på kort tid lære at drive en abonnementsforretning, tilpasse indholdet til nye behov og tilføre forretningen helt nye kompetencer for ikke at blive overrumplet af den digitale revolution på TV-markedet.

»Det seneste år er der sket et kæmpe skred i danskernes TV-vaner. Tendensen er kendt, men nu ser vi skiftet fra flow-TV til streaming for fuld udblæsning. Det stiller helt nye krav til TV-stationerne, der skal have flere direkte kunderelationer gennem streamingtjenesterne i stedet for at bruge en TV-distributør som mellemmand,« siger Julie Nygaard, mediechef hos analysebureauet Wilke, til Finans.

Christiane Schaumburg Müller

Ifølge Wilkes målinger var det sidste år 42 pct. af danskerne, som ikke brugte streamingtjenester, men kun så flow-TV. Siden har TV-vanerne ændret sig så markant, at tallet i 2017 er faldet til 16 pct. af danskerne, som ikke er hoppet med på streaming-bølgen.

»Flow-TV dør ud med den ældre generation, og TV-stadionerne skal tilpasse sit indhold til nye behov. F.eks. bruger vi DR TV eller TV 2 Play på en anden måde end flow-TV, fordi vi ofte sidder med telefonen eller iPaden i situationer, hvor vi forstyrres af andre ting. Vores tid til fordybelse er mindre, og det skal TV-stationerne omstille sig på,« siger Julie Nygaard til Finans.

Et eksempel er opbruddet i TV-markedet er TV 2s streamingtjeneste TV 2 Play, som har syvdoblet antallet af abonnementer på fem år - fra 50.000 abonnenter i 2012 til ca. 350.000 i dag. Det betyder, at 15 pct. af TV 2s omsætning i dag kommer fra digitale platforme.

Men udviklingen giver TV-stationen helt nye udfordringer.

pix-Bland selv

»Når TV 2 Play vokser så markant, mens mange opsiger TV-pakken, skal vi transformere os til en Business-to-Consumer-virksomhed på ingen tid. I fremtiden vil vi i højere grad sælge vores indhold direkte til forbrugerne gennem TV 2 Play, og det er en omvæltning for hele forretningen,« siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, til Finans.

Længere i den digitale proces er MTG, der ejer kanaler som TV3, 3+ og Tv 3 sport. Mediekoncernen har streamingtjenesterne Viaplay og Viafree, hvor sport og serier er omdrejningspunktet.

»Det kræver nye investeringer i digitale platforme at være til stede, hvor forbrugerne er. Vi har været i gang i noget tid og står derfor stærkt med Viafree og Viaplay. Men TV-markedet forandrer sig hurtigt, og vi skal hele tiden tilpasse os nye behov,« siger vicedirektør for Free TV MTG Danmark Lars Mossing til Finans og uddyber: »Egenproducerede fiktionsserier og sportsindhold er meget vigtigt i kampen om kunderne på streamingmarkedet. Derfor har vi lagt store investeringer i eget indhold, som netop fungerer godt på Viaplay.«

En anden udfordring er, at en del af reklameindtægterne forsvinder, når streaming æder sig ind på flow-TV. Hos TV 2 skal man omstille forretningen, hvor reklamer i dag bidrager med halvdelen af omsætningen.

pix-Facebook-TV

»Vi skal holde fast i væksten, selv om reklameindtægterne kommer til at fylde mindre. Vi arbejder målrettet med reklamer på TV 2 Play. Men udfordringen er at fastholde indtjeningen pr. forbruger, selv om de skifter til streaming-TV,« siger Merete Eldrup til Finans.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen