Berlingske Business

Danskerne ser flere film i biografen

Store Biografdag 2014
ARKIVFOTO. Biografgæster i Palads Bio i København søndag den 10. august 2014, hvor de ser filmen Lucy med Scarlett Johansson i hovedrollen. Foto:

Selvom eksperter har spået, at streamingtjenester som Netflix og HBO vil blive biografernes død, ser det ud til, at de danske biografer i 2015 kommer til at runde 15 millioner solgte billetter i 2015.

Flere danskere synker ned i de røde biografsæder for at se en film på det store lærred i den mørke sal.

De danske biografer kan med 7 millioner solgte billetter i første halvår runde 15 millioner solgte billetter i 2015, og dermed vil der være tale om den største biografsæson i 34 år, skriver Jyllands-Posten.

USA FILM PREMIERE

Eksperter og markedsanalytikere har ellers igen og igen hævdet, at tiden er løbet fra biograferne, fordi streamingtjenester som Netflix og HBO vil betyde færre solgte billetter, men de ser ud til at tage fejl.

Biograferne står stærkt, slår direktør for Nordisk Film, John Tønnes, fast.

»En film er ikke bare en film. Derfor opfatter vi ikke Netflix og HBO som direkte konkurrenter, men som aktører inden for et helt andet marked. Ja, biograferne ændrer sig løbende, men det er stadigvæk den samme grundlæggende oplevelse i mørket. Publikum griner sammen, græder sammen og gyser sammen. Det er en social oplevelse sat over for en hjemmeoplevelse,« siger han til Jyllands-Posten.

pix-Netflix

Direktøren vurderer, at investeringer i nye eller forbedrede biografer med højtalere fra gulv til luft, digitaliserede billeder, højere opløsning, laserprojektioner, 4D-effekter og bedre sæder også har tiltrukket flere biografgængere.

pix-HBO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen