Berlingske Business

Danskerne sætter rekord i TV-kiggeri

Danskerne sætter rekord i TV-kiggeri - 1
Danskerne ser TV som aldrig før, og det gælder for alle aldersgrupper viser tal fra DR Medieforskning. Foto:

Danskerne sad bænket foran fjernsynet i julen, og det var med til at sætte ny rekord i TV-sening.

De seneste års ivrige fladskærms-køb er måske årsagen til, at danskerne i 2008 satte rekord i TV-kiggeri.

Sammenlagt brugte hver dansker nemlig dagligt to timer og 47 minutter foran fjernsynet, og det slår den hidtidige rekord fra 1998 med fire minutter, viser beregninger, som DR Medieforskning har foretaget på baggrund af Gallups TV-meter-målinger.

Det var især i julen, at der for alvor blev set TV. Det blev til en massiv slutspurt med tre timer og 33 minutter dagligt, hvilket er hele otte minutter mere end julerekorden fra 1995.

Både børn og ældre
Det er folk i alle aldersgrupper, der bruger mere tid foran fjernsynet, og medieforsker Niels Marslev fra DR mener, at forklaringen skal findes i de mange nye kanaler.

”Noget af den ekstra sening er gået til de etablerede kanaler, men især til de flere og flere små kanaler, som danskerne kan se. De større kanaler - herunder DR1 - har ligget tættere på status quo med hensyn til seertiden,” siger han.

DR1s årsandel er faldet fra 26,5 procent i 2007 til 24,6 procent i 2008, mens DR2s døgnresultat er gået tilbage fra 4,5 til 4,1 procent

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen