Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Danske medierivaler satser stort på at vinde præsidentvalget

Medier
»Det her er kernen af public service. At dække demokratiske valg, som har så stor indflydelse på Danmark er en helt central opgave for os, og vi gør hvad vi kan for at holde danskerne informeret så præcist og upartisk som muligt,« siger Ulrik Haagerup.

Både DR og TV 2 kaster mange ressourcer ind i at give danskerne en af de mest grundige valgdækninger – over 50 medarbejdere er blevet fløjet til USA.

Det amerikanske valg tiltrækker sig historisk stor interesse. Og danske seere kan forvente en valgaften med en af de mest intense dækninger nogensinde, efter at DR og TV 2 har fløjet mere end 50 medarbejdere til USA.

Allerflest stiller DR med. Den licensfinansierede TV-station har flere end 30 medarbejdere i USA, hvor et nyopført studie på Time Square i New York kommer til at danne ramme om dækningen. Her vil værten Clement Kjersgaard guide seerne gennem aftenen.

»Vi bruger denne gang flere kræfter på det end tidligere. Vi vil gerne gøre danskere klogere på, hvad der sker i USA, og på de store forandringer, som sker i det amerikanske samfund i øjeblikket,« siger Ulrik Haagerup, nyhedsdirektør i DR.

07BUSPix-6-dages-uge-181645.jpg

Clement Kjersgaard vil i det amerikanske studie få følgeskab af Mette Vibe Utzon og Niels Krause-Kjær. DRs erfarne valgværter Kim Bildsøe Lassen og Ask Rostrup kommer til at udlægger tallene, mens kanalens USA-korrespondenter, Stéphanie Surrugue og Johannes Langkilde, er blandt andre af de centrale værter i DR-dækningen.

Ulrik Haagerup ønsker ikke at fortælle, præcis hvor mange DR-medarbejdere der er fløjet til USA, men ifølge flere kilder drejer det sig om cirka 30. Dertil henter DR flere eksperter til USA på den danske public service-stations regning.

»I nogle få tilfælde har vi også nogle mennesker med særlig ekspertise med i vort studie i New York for at sikre så god en dækning som muligt,« siger Haagerup, der understreger, at DR er fløjet til USA på en »almindelig« billet.

embe

»Det her er kernen af public service«

DR-direktøren holder altså tæt med, hvor mange licenskroner der samlet er sat af til dækningen af valgdagen. Men han er ikke i tvivl om, at det er public service at flyve eksperter til USA og at bruge mange penge på at dække det amerikanske valg.

»Det her er kernen af public service. At dække demokratiske valg, som har så stor indflydelse på Danmark er en helt central opgave for os, og vi gør hvad vi kan for at holde danskerne informeret så præcist og upartisk som muligt,« siger Ulrik Haagerup.

TV 2 er også klar med massiv dækning, selv om DRs konkurrent har sendt lidt færre medarbejdere til USA. Den faste korrespondent, Jesper Steinmetz, har fået selskab af otte journalister. Sammen med produktionsfolk vil cirka 20 TV 2-medarbejdere være på arbejde på den amerikanske valgaften og -nat.

»Det er en de vigtigste begivenheder i 2016,« understreger Ulla Pors Nielsen, event- og udviklingschef på TV 2/Nyhederne.

top

Hun fortæller, at TV 2 – modsat DR – bruger lidt færre penge på denne valg­aften end stationen gjorde i 2012. En af årsagerne er, at det teknologisk er blevet billigere at sende de engang dyre satellitsignaler hjem til Danmark. TV 2 har som DR valgt New York som center for dækningen.

»Vi har i år valgt at flytte vores valgdækning til New York, fordi det ser ud til, at både Hillary Clinton og Donald Trump kommer til at være i New York. Vi kommer til at være på en hotelterrasse midt på Manhattan med superflot udsigt over byen,« siger Ulla Pors Nielsen.

Hun siger, at hotellet er en billigere løsning end at leje sig ind hos en af de amerikanske TV-stationer, men vil ikke fortælle, hvad det nye studie har kostet.

TV 2 rydder hele sendefladen

TV 2 får Poul Erik Skammelsen og Jesper Steinmetz som værter i New York. Ulla Terkelsen vil være tæt på Donald Trumps hovedkvarter, mens Divya Das følger Hillary Clintons aften. TV 2 har samtidig et studie i København med Cecilie Beck og USA-ekspert Mads Fuglede.

DR sender først om fremmest på DR2, men der også vil være masser fra valget på hovedkanalen DR1. TV 2 har fra kl. 20 valgt at rydde hele hovedkanalens aftenflade og vil sende frem til onsdag morgen.

USA-ELECTION/DEBATE

»Det er selvfølgelig en forskel til DR, som har valgt primært at være på DR2. Vi er på hovedkanalen, fordi vi mener, at det er her er så anderledes og afgørende et valg,« siger Ulla Pors Nielsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen