Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Dansk eksport-eventyr i USA handler om kommunikation

til bm f Bylinefoto2011
Kresten Schultz Jørgensen. Foto:

KLUMME. USA har de seneste år været en helt unik succeshistorie for dansk erhvervsliv. Den samlede eksport til det store marked nåede sidste år for første gang over 100 milliarder kroner, og amerikanerne aftager alt fra Claus Meyers hotdogs, Vestas’ vindmøller til BIGs arkitektur, skriver Kresten Schultz Jørgensen.

Henover sommeren hævede virksomheder som Coloplast og GN Hearing vækstambitionerne yderligere for danskproduceret medicinsk udstyr, og selv om Novo Nordisk i disse dage har problemer med priserne på det amerikanske insulinmarked, kan det ikke ændre på billedet: Danske virksomheder stormer frem i USA med vækstrater, der flere år i træk har været over ti procent.

Og hvorfor så egentlig det? Der er naturligvis klassiske, forretningsmæssige forklaringer, som ingen kommer uden ud om: En stærk og vedholdende ledelse, organisatorisk agilitet og et stort kendskab til kunder og markedskrav.

Men der er også tre gode forklaringer, der alle handler om kommunikation.

18BUSUS-DOW-JONES-INDUSTRIA.jpg

Forklaring nr. 1. er, at den danske eksportsucces faktisk primært tegnes af en række sektorer, hvor vi i årtier har opbygget fælles brand values. Der er de bæredygtige energivirksomheder som Vestas, Danfoss, Grundfos og Haldor Topsøe deres katalysatorer. Der er sundhedseksporten med Novozymes, Coloplast og mange andre. Der er velfærdseksporten med ISS, Coloplast, Falck og Oticon. Der er arkitekturen og designbranchen med BIG, Henning Larsen, Gehl Architects for slet ikke at tale om Lego, Ecco og den samlede modebranche.

Tilsammen en række virksomheder, der står for sig selv, men som også indiskutabelt trækker på en række brand-værdier, der er kernedanske: Det bæredygtige, det samfundsrelevante, det innovative.

Billede

Forklaring nr. 2. handler om det, man kan kalde systemeksport. Jeg bruger selv i disse måneder tid på at forstå og analysere den amerikanske efterspørgsel efter danske PR- og reklameydelser – og svaret er det samme, som f.eks. arkitekter og velfærdsleverandører har noteret sig i årevis: Når amerikanerne køber dansk, køber de sjældent bare et »produkt«.

Afgørende for amerikanerne er ofte den know-how og de principper, der omgiver produktet, det vil sige virksomhedens dialog med stakeholders og samarbejdspartnere, de professionelle styrings- og ledelsessystemer, transparensen og ærligheden i kommunikationen og så fremdeles.

Billede

Forklaring nr. 3. handler om eksportvirksomhedens organisation og ledelseskommunikation i USA. Nu er det ikke alle virksomheder, der behøver outsource for at få succes f.eks. i USA: Det er stadig muligt at udvikle og producere produkter direkte fra Danmark.

Men stadig flere danske virksomheder har nu engang datterselskaber i USA, og her er elementerne af dansk virksomhedskultur rigtig ofte en fordel. GN Resounds HR-chef Kristina Villones fremhævede fra hovedkvarteret i Minneapolis for nylig samarbejdet med cheferne og kollegerne tilbage i Danmark som langt mere enkelt, uformelt og produktivt end i klassiske amerikanske virksomheder.

Claus Meyers samarbejdspartnere i New York har nævnt det samme. En ledelsesstil, der givetvis kan veksles til bundlinje – helt uagtet at de danske virksomheder generelt lønner deres amerikanske medarbejdere langt over mindstelønnen.

Så sagt enkelt: Der er de klassiske forklaringer på eksporteventyret – grundighed og ambition. Der er også væksten i den amerikanske indenrigsøkonomi og et indtil videre lykkeligt fravær af protektionisme, hvilket som bekendt kan ændres efter et præsidentvalg.

Og så er der de forklaringer, der handler om kommunikation – i brandingen, stakeholder-dialogen og den daglige ledelse. Forklaringer, der rækker ud over produkterne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen