Berlingske Business
17:42

Danmarks nye store medieselskab skal tjene penge "meget hurtigt"

fusion
Pressemøde om sammenlægning af BT og Metroxpress hos Berlingske Media.De to aviser BT og MX (Metroxpress) har besluttet at slå kræfterne sammen i et nyt selskab, BTMX, som bliver et koncernselskab under Berlingske Media. Til stede: Mette Maix, adm. direktør for Berlingske Media (th.), Jens Grund, konstitueret ansvarshavende chefredaktør i selskabet (tv.), og Thomas Raun, som i dag er adm. direktør for MX. Foto:

BT og MetroXpress har slået sig sammen i et spritnyt selskab og med ét slag skabt et af landets absolut største medier målt på læsertal. En kritisk masse er vejen frem, og der skal tjenes penge hurtigt, lyder ambitionen.

Den danske mediebranche har de seneste ti år i den grad ændret udseende. Nye medier er kommet til for at forsvinde igen eller blive slugt af større medier, som efterfølgende er skrumpet for igen at købe andre forretninger.

Konsolideringen buldrer derudaf, og kampen om markedsandele og anoncørernes gunst spidser til.

I dag tog Berlingske Media et bemærkelsesværdigt træk, som et led i ambitionen om at skabe et stærkt og økonomisk solidt BT.

MX

BT bliver lagt sammen med MetroXpress i et nyt fælles selskab under navnet BTMX. Redaktionerne bliver slået sammen, og det samme gør de kommercielle afdelinger. I første omgang vil de nuværende print- og digitalemedier fortsætte uændret.

»Vi tror på, at vi nu har en kritisk masse, der kan sikre sund og lønsom forretning. Vi har nu en størrelse, hvor vi kan skabe nye unikke produkter til vores annoncører,« lyder det fra koncerndirektør i Berlingske Media, Mette Maix

»Jeg forventer, at selskabet bliver positivt (sorte tal på bundlinjen red.) meget hurtigt,« forklarer hun yderligere.

Det nye selskab får tilsammen daglige 600.000 læsere på print og 2,7 mio. brugere digitalt om måneden. På print er der derfor tale om det absolut største medie i Danmark, og digitalt skyder selskabet sig op i toppen blandt de meste læste medier i Danmark.

BT 100 År

Redaktionerne flytter sammen, og vil altså fortsat skabe BT på henholdsvis print og på nettet samt MX som gratisavis og MX.dk. Rent fysisk vil de flytte sammen i Berlingskes kontorer i Pilestræde i Købehavn. Selskabet vil også oprette en helt ny salgsafdeling, der kommer til at bestå af medarbjedere fra henholdsvis MetroXpress og Berlingske Media.

Berlingske bliver dog medejer af et medie, der de seneste tre år har kæmpet med knaldrøde bundlinjer. I 2015 gav Metroxpress et underskud på 43,1 mio. kr. Vejen til en hurtig og sort bundlinje er derfor brolagt af de synergier og effektiviseringer, der naturligt vil følge med, når man lægger to medier sammen.

»Det vil betyde en del afskedigelser,« slog Mette Maix fast ved dagens pressemøde.

Der er endnu ikke sat antal på, men det vil ramme bredt i forhold til redaktionelle medarbejdere, salgsafdelingen og administration. Helt præcis hvormange og hvor vil først falde på plads senere i forløbet.

På ledelsesniveau har fusionen allerede fået konsekvenser. BTs nuværende chefredaktion i skikkelse af Olav Skaaning Andersen og Karl Erik Stougaard har forladt virksomheden.

BT100ÅR - 20161111120046502_or

»Der er tale om et nyt selskab med en ny konstruktion, og derfor finder vi, at der er behov for nye øjne,« fortæller Mette Maix om afskedigelsen af BTs hidtidige ledelse.

BTMX bliver et koncernselskab under Berlingske Media. Ejerskab bliver delt mellem Berlingske Media (70 pct.) og MX (30 pct.), og selskabets direktør bliver Thomas Raun, som i dag er adm. direktør for MX. Han indtræder også i Berlingske Medias ledelsesgruppe. Jens Grund, som er en af Berlingskes to chefredaktører, er konstituret som ansv. chefredaktør og vil sammen med Jonas Kuld Rathje, tidligere chefredaktør for MX, udgøre den redaktionelle ledelse. Jens Grund vil dermed i en periode forlade chefredaktionen hos Berlingske indtil en ny ledelse er på plads. I den periode vil digital redaktør Jakob Weiss og udlandsredaktør Anna Libak midlertidigt blive en del af Berlingskes chefredaktion.

Hos Berlingske Medias største konkurrent JP/Politikens Hus kommer dagens fusion ikke for alvor bag på koncerndirektør Stig Ørskov.

»Det kommer ikke som nogen overraskelse, da MX og BT dårligt kunne køre videre som nu. Sammenlægningen understreger nødvendigheden af konsolidering i den danske mediebranche, hvis danske journalistiske medier skal stå imod den massive konkurrence fra udenlandske, digitale giganter som Google og Facebook. Og klare sig i konkurrencen med statens medier. Vi ønsker det nye selskab held og lykke,« lyder meldingen fra Rådhuspladsen.

MetroXpress udgiver gratisavisen MX, og målt på læsertal er det Danmarks største dagblad med i omegnen af 500.000 daglige læsere. MX blev skabt ud af en fusion mellem 24timer og MetroXpress i 2013 og har i dag 85 ansatte, hvoraf 40 er journalister, der ud over dagbladet også driver MX.dk samt MX Train TV.

MetroXpress har siden 2012 været ejet af den schweiziske mediekoncern Tamedia, der har hjemme i Zürich. Koncernen er et af de førende schweiziske mediehuse med flere dagblade, ugeaviser, magasiner, digitale aktiviteter samt flere trykkerier. Mediehuset er fra 1893, og har været noteret på den Schweiziske børs siden 2000. Tamedia har dog haft mere end vanskeligt ved at tjene penge på MetroXpress.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen