Berlingske Business

Danmarks aviskæmpe på Rådhuspladsen øger overskuddet

jphus
I en reklamebranche præget af hård konkurrence sætter JP/Politikens hus sig igennem og præsenterer et pænt overskud. Foto:

På trods af hård konkurrence fra store firmaer som Google og Facebook på markedet for reklamer øgede JP/Politikens hus sit resultat sidste år.

Overskuddet blev på 206 millioner kroner, hvilket er 78 millioner kroner flere end i 2016. Det viser regnskabet for selskabet.

»Resultatfremgangen sker på baggrund af et sundt indholdssalg, hvor især det digitale salg viser god vækst.«

»Udviklingen afspejler, at koncernens nyhedsmedier dagligt leverer journalistik af høj kvalitet og med stor relevans for læserne,« skriver JP/Politikens Hus i regnskabet.

Udviklingen er umiddelbart også hjulpet af, at der er blevet 300 færre ansatte i året.

JP/Politiken-chef

JP/Politikens Hus ejer de store aviser Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet. I organisationen ligger også mindre onlinemedier som Watch-medierne og erhvervsmediet Finans.

Mens resultatet blev bedre, faldt omsætningen med små 200 millioner kroner til 2,8 milliarder.

»Mens indholdssalget indfriede forventningerne, accelererede konkurrencen om annoncekronerne.«

»Trods en fremgang i det digitale annoncesalg, betød den hårde konkurrence fra Google og Facebook en nedgang i koncernens samlede annoncesalg,« skriver JP/Politikens Hus.

pix-Vestager/Cliqz

Den konkurrence forventes at fortsætte i 2018. For at imødegå udviklingen vil JP/Politikens Hus investere yderligere i nye medier. I 2017 kom der flere Watch-medier til, eksempelvis Advokatwatch og Fødevarewatch.

»Der vil igen i 2018 blive investeret betydeligt i nye publicistiske initiativer især på det digitale område.«

»Det er afgørende, at JP/Politikens Hus i de kommende år styrker konkurrencekraften for at kunne modgå den stadig mere intense konkurrence fra teknologitunge virksomheder som Google og Facebook og dermed sikre, at der fremover vil være mulighed for at drive økonomisk selvstændige og uafhængige danske medier,« skriver selskabet.

Tech And Media Elites Attend A

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen