Berlingske Business

Daily Mail overvejer at sætte fingrene i Yahoo

yahoo
Foto:

Den lidende amerikanske IT-kæmpe Yahoo med topchef Marissa Mayer kan snart blive solgt til mediekæmpe.

Selskabet bag det britiske medie Daily Mail pønser på at afgive et bud på den lidende amerikanske IT-kæmpe Yahoo.

Det bekræfter Daily Mail and General Trust (DMGT) ifølge The Guardian.

Yahoo, der har en markedsværdi på omkring 38 milliarder dollar (249 milliarder kroner), satte i februar sin kerneforretning til salg, og interesserede kan byde ind frem til 18. april.

DMGT vil - hvis selskabet vælger at gå videre med planerne - skulle gå sammen med andre investorer for at finansiere et bud. Det er i så fald uvist, om man vil gå efter at købe hele Yahoo eller blot nyhedsdelen.

pix-Marissa Mayer

DMGT har på det seneste udvidet sin forretning i USA, hvor selskabet blandt andet har købt nyhedssiden Elite Daily og vil lave en slags nyheds-tv med Phil McGraw, der er bedre kendt som tv-psykologen Dr. Phil.

- I lyset af succesen for dailymail.com og Elite Daily har vi været i diskussioner med flere parter, der er interesserede i at byde (på Yahoo, red.), siger en talsmand for DMGT ifølge The Guardian.

- Diskussionerne befinder sig på et meget tidligt stadie, og der er ingen sikkerhed for, at nogen transaktion vil finde sted, lyder det videre fra talsmanden.

Ifølge The Wall Street Journal har omkring 40 selskaber vist interesse for at overtage Yahoos webportal.

FILE USA ECONOIMY YAHOO!

Yahoo blev stiftet i 1994 af to studerende fra Stanford University. Selskabet var i slutningen af halvfemserne verdens mest populære startside for alle internetbrugere.

Siden da føjede Yahoo en søgemaskine og en e-mailservice til for at konkurrere med Google og den stribe af nye aktører, der er kommet til browser- og søgemaskinemarkedet.

Det er dog gået støt tilbage for Yahoo de seneste mange år, hvor omsætningen er faldet fra 7,2 milliarder dollar i 2008 til 4,6 milliarder dollar i 2014.

Ifølge Netmarketshare havde Yahoo i januar 2016 en markedsandel af søgemaskinemarkedet på 8,3 procent mod Googles markante 65,4 procent.

I dag er Yahoos hjemmeside dog stadig en af de mest besøgte i USA.

pix-Satya Nadella, Microsoft

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen