Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Cimber Sterling er lettet

Cimber Sterling er lettet - 1
Det gamle Sterling gav Cimber Sterling en dårlig start i meningsmålingerne Foto:

Et halvt år efter Cimber købte resterne af konkursramte Sterling, er Cimber Sterling fløjet sikkert ind i danskernes bevidsthed som det flyselskab, der i øjeblikket høster mest positiv opmærksomhed. Nu afviser Cimber Sterling, at man vil droppe sit nye efternavn igen.

Mens SAS kæmper med økonomi og personale, vinder Cimber Sterling højde. Et halvt år efter, at Cimber samlede resterne af Sterling op, er det nye varemærke for alvor kommet i luften.

Selv om Sterlings økonomiske flystyrt efterlod mange danskere med ubrugelige billetter og lange næser, har Cimber Sterling formået at udnytte befolkningens kendskab til Sterling og udviske de negative minder.

En ny brandmåling foretaget for Berlingske Business viser, at Cimber Sterling har overhalet de øvrige flyselskaber, når det gælder omfanget af positiv opmærksomhed netop nu – »buzz«. Flyselskabet er samtidig den absolutte højdespringer i målingen af styrken af 223 danske brands.

»Det er imponerende, at Sterling-mærket kan klare så mange bank og så alligevel komme tilbage,« siger Lars Gylling, nordisk marketingchef hos analyseinstituttet YouGov Zapera, der har foretaget undersøgelsen.

Hos Cimber Sterling glæder salgs- og marketingdirektør, Bjarne Rasmussen, sig da også over den positive udvikling.

»Vi var selv i syv sind om, hvad pokker vi skulle kalde os. Vi troede egentlig bare, at vi skulle hedde Cimber, men fik foretaget en analyse, der viste, at Sterling havde et enormt bredt kendskab i det private segment, der opvejede de negative ting, der var forbundet med navnet,« siger Bjarne Rasmussen. Han oplyser, at man ifølge analysen kunne halvere marketingbudgettet, hvis man kaldte sig Cimber Sterling et år, hvorefter man kunne udfase Sterling-navnet. Det sidste er der dog ingen planer om.

»I dag kan vi ikke forestille os at kalde os noget andet. Cimber Sterling er blevet et brand, som familien Danmark har taget til sig,« siger Bjarne Rasmussen, der blandt andet har satset på et sponsorat af de danske håndboldherrer. Et sponsorat, der i øjeblikket er i centrum for en alvorlig konflikt mellem håndboldforbund og spillerne, men som indtil nu har passet godt ind i strategien om at brande Cimber Sterling som hele Danmarks flyselskab. En strategi, der også er blevet smidt millioner efter i en netop afsluttet reklamekampagne i retro-stil. En kampagne af lignende omfang skydes i gang til efteråret.

På listen over den samlede brandværdi er Cimber Sterling det brand ud af 223 danske varemærker, der er sprunget højest.

Cimber Sterling er gået 131 pladser frem og ligger nu nummer 90. Det er dog på en lidt billig baggrund, da man sammenligner med Sterlings sidste levetid.

»Det er en positiv udvikling, men der er stadig lang vej igen. Vores største udfordring er at opbygge kvalificeret kendskab og præference,« siger Bjarne Rasmussen og peger på, at flyselskabet er i hård konkurrence med selskaber som Norwegian og Transavia om at spise markedsandele i Danmark.

»Grundlæggende har selskaberne de samme kernekompetencer. Pris, destinationer osv. Derfor er det noget irrationelt, der afgør valget af flyselskab. Det forsøger vi at påvirke,« siger Bjarne Rasmussen.

SAS er gået 20 pladser frem til nummer 41 på den samme liste, og Bjarne Rasmussen forventer ikke at overhale SAS foreløbig.

»SAS har opbygget sit brand over en lang årrække, og det er grunden til, at de stadig er her,« siger Bjarne Rasmussen.

Også Norwegian går kraftigt frem i brandmålingen og ligger på en anden plads over højdespringere efter Cimber Sterling. Massiv annoncering har været med til at bane vejen for Norwegian, der indledte sin danske offensiv, da Sterling kollapsede.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen