Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Bureau skal hjælpe biblioteker

bibliotek

De har stået bag et globalt, kreativt partnerskab mellem Microsoft og MØ og skabt content-strategi for bl.a. Hi-Fi Klubben i fire lande. Nu skal de gøre de danske musikbiblioteker relevante for de yngre generationer.

For snart tre år siden fortalte vi her i spalterne, om et ”lille musik-bureau”, der bragte popgruppen Mew sammen med B&O Play.

Siden har samme bureau skabt content-strategi for bl.a. Hi-Fi Klubben og for Tuborg Musikhjælp, og da den danske popsangerinde Mø sidste efterår indgik kommercielt samarbejde med Microsoft omkring nyt digitalt fanunivers, var det samme bureau - nu ikke længere med prædikatet ”lille” - der stod bag.

Det er musik- og marketingbureauet Volume, det drejer sig om, og nu har bureauet, der har specialiseret sig i at skabe kreative alliancer mellem virksomheder og kunstnere inden for musikbranchen, fået en lidt anderledes opgave på hånden: At styrke de danske musikbibliotekernes relevans og position nationalt. Det skriver Markedsføring.dk.

Projektet skal undersøge, hvordan Musikbibliotekerne bliver relevante for det omkringliggende musikliv og for den yngre musikforbruger i alderen 15-30 år, og hos Volume er man ikke i tvivl om, at musikbibliotekerne har en rolle at spille.

pix-Mark Fields

En stærk partner

Martin Buck Hegaard, CEO og partner hos Volume, siger, at man har en klar målsætning om, at den fremtidige position for bibliotekerne er som en stærk partner for musiklivet og til inspiration for borgerne:

- Mens streaming er blevet hverdag for danskerne er tendensen, at næsten hele streaming-forbruget går på 2 procent af sang-kataloget. Måske skal bibliotekerne være den foretrukne partner for de resterende 98 procent? Succeskriteriet for musikbiblioteket er at sikre bredde og skabe relevans - for musikforbrugeren og det omgivende musikliv. 98 kommuner med cirka 484 udlånssteder og mere end hundrede musikformidlere med rod i lokalmiljøerne kan være en absolut drømmepartner for musikken, siger han.

Projektet indledes med en spørgerunde i et samlet felt af musikorganisationer og aktører.

Dette kombineres med en undersøgelse af målgruppen for finde fællesnævnere i de to målgrupper, musikbranchen og de unge brugere - og ud fra det skabes så fem konkrete musikbibliotekstiltag, der bl.a. relevans og retning for Musikbibliotekerne i fremtiden. Det skriver Markedsføring.dk.

Musikbranchen

Skal levere tidssvarende tilbud

Og bibliotekerne ser frem til samarbejdet med Volume, fortæller projektejer Tina Bang Jakobsen fra Aalborg Bibliotekerne, som sammen med Randers Bibliotek har taget initiativ til og leder styregruppen for projektet:

- Med vores musikbibliotek skal vi svare på et behov i samfundet. For at lave et aktuelt og tidssvarende tilbud, er det nødvendigt, at vi er klar over, hvad behovet i samfundet er. Derfor har vi brug for en samarbejdspartner med kendskab til musikbranchen og et andet perspektiv, end vi har, og det har vi fundet i Volume. Vi glæder os meget til samarbejdet.

Projektet udvikles med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for biblioteker og pædagogiske læringscentre, og der forventes konklusioner på de indledende undersøgelser og spørgerunder i løbet af maj.

grøn kaffe

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen