Berlingske Business

BTs fyrede chefredaktør: Ærgerligt nyt hold er uden mig

BT100ÅR - 20161111120046502_or
Olav Skaaning Andersen nåede at stå syv år i spidsen for BT. Scanpix/Bax Lindhardt

Olav Skaaning Andersen blev efter syv år på BT fyret som chefredaktør. Også Karl Erik Stougaard blev fyret.

BTs afgående ansvarshavende chefredaktør, Olav Skaaning Andersen siger, at han er stolt over de resultater, han opnåede i sin tid på BT, men at det ikke var hans eget valg, at han nu træder tilbage.

»Jeg stopper som ansvarshavende chefredaktør på BT. Det er ikke mit eget valg, men det er helt naturligt, at nye ejere selv sætter deres eget hold. Og det er de i deres gode ret til.«

Han siger samtidig, at det har været en ære for ham at stå i spidsen for den mere end 100 år gamle avis.

»BT er vokset eksplosivt og bt.dk udkonkurrerer nu ofte TV2 og DR, når det gælder digitale kunder. Samtidig har vi overhalet Ekstra Bladet på print, og det ville ingen have troet kunne lade sig gøre for syv år siden.«

BT 100 År

Selv betegner Olav Skaaning Andersen episoden med den tidligere BT-journalist, Michael Qureshi, som den sværeste i sin tid som chefredaktør.

BT måtte beklage og tilbagetrække 287 artikler, efter at journalisten bag artiklerne, Michael Qureshi, ikke kunne redegøre for en række af de kilder, der var citeret i artiklerne.

»Det var en svær tid og noget af det hårdeste, jeg oplevede i mine syv år. Den sag havde jeg meget gerne været foruden. Men jeg synes egentlig, at vi håndterede sagen meget fornuftigt.«

»Til gengæld var jeg glad for, at Skattesagskommisionen i Thorning-sagen gav os medhold i, at vores nyheder om sagen var af væsentlig offentlig interesse.«

MX

Også hans nu tidligere chefkollega, Karl Erik Stougaard, beklager sin afgang.

»Jeg er ærgerlig over, at jeg ikke skal med videre. Men det er ejernes ret at bestemme, og det må jeg tage til efterretning.«

»Det har været en enestående mulighed for mig at være med til at stå i spidsen for BT. Vi har opnået de mål, der var sat for os digitalt, det er jeg stolt af. BT har aldrig tjent så meget digitalt, som den gør nu.«

Ingen af de to har på nuværende tidspunkt afklaret deres fremtid, siger de til Ritzau.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen