Berlingske Business

Britisk reklameselskab skærer forventningerne helt i bund

BRITAIN-ECONOMY-RESULTS-STOCKS-WPP
Foto:

Det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP har en hård dag på børsen i London, efter at selskabet har nedjusteret sine forventninger til 2017.

Det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP har en hård dag på børsen i London, efter at selskabet har nedjusteret sine forventninger til 2017.

Aktien dykker med 12,1 pct. og er den aktie, der falder mest onsdag middag i det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600.

Det er det største dyk i WPP's aktiekurs i 17 år, skriver Bloomberg News.

Det britiske selskab med base i London venter nu en like-for-like-vækst på mellem 0 og 1 pct. i år mod en tidligere forventning på 2 pct.s vækst.

Esben Højlund

Reklamevirksomheder har verden over været ramt af, at store kunder som Unilever og Procter & Gamble, der står bag mærker som Biotex, Dove, Ariel og Neutral, har fokus på at skære i udgifterne. Og WPP har kunnet mærke, at der er skåret ned på reklamebudgetterne på alt fra vaskepulver til tandpasta.

Unilever, der er en af WPP's største kunder, har tidligere i år sagt, at koncernen skulle spare 30 pct. på udgifterne og halvere antallet af tilknyttede reklamebureauer. Blandt WPP's kunder er også Ford og Marks & Spencer.

Ud over dagens pres på aktiekursen er WPP ligeledes ramt af et vanskeligt økonomisk klima med tilhørende pres på forretningen i Nordamerika. Aktien er nede med 24 pct. i år.

GERMANY-COMPANY-EARNINGS-BEIERSDORF-NIVEA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen