Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Brexit eller Bremain: Forstå mållingerne

cc
Lars Gylling, Marketingchef, YOUGOV NORDIC Foto:

KLUMME: Når disse linjer læses deltager jeg i den store Brexit-konference i Berlin, som vi (YouGov) afvikler i samarbejde med blandt andre The Guardian og Handelsblatt. Her vil en række fremtrædende politikere og erhvervsfolk fra Storbritannien og Tyskland diskutere de politiske og økonomiske konsekvenser af enten et Brexit eller et Bremain. Interessen er stor og udfaldet usikkert – eller hvad siger målingerne egentlig?

Vores egen seneste måling for The Times melder om fuldstændig dødt løb (41 pct.-41 pct.), mens der stadig er 13 pct., som ikke har bestemt sig – resten har ikke tænkt sig at stemme.

Det var i øvrigt i samme avis, at ti tidligere danske udenrigsministre i sidste uge høfligt opfordrede de britiske vælgere til at forblive i EU, men med al respekt tror jeg nu ikke, at det får nogen betydning for udfaldet. Vi så i hvert fald ikke nogen effekt af Obamas tilsvarende opfordring under hans besøg i London for en lille måned siden.

Digital Marketing Branding Strategy Online Media Concept

Andre målinger melder om fordel til Stay – især de institutter, som stadig anvender telefoninterview. I denne forbindelse offentliggjorde vores kollegaer fra ICM, der er pollster for The Guardian, en meget interessant måling for et par uger siden. ICM anvender normalt telefoninterview i deres politiske målinger, men de har også et webpanel, og de havde simpelthen gennemført en Brexit-måling simultant med begge metoder. Telefonmålingen viste en føring på ti procentpoint til Stay, når der blev renset for tvivlere, mens webmålingen på samme måde viste en føring på fire procentpoint til Leave. Altså to vidt forskellige konklusioner!

ICM ville ikke tage stilling til, hvilken af målingerne, der var mest troværdig, men mente at sandheden nok lå et sted midt imellem! Samme ICM offentliggjorde for øvrigt sidste år, at de i forbindelse med deres seneste måling før parlamentsvalget måtte foretage 28.000 opringninger for at få 2.000 svar, hvilket giver en svarprocent på syv-otte pct. Det kan naturligvis godt give nogle systematiske afvigelser i telefonmålinger, men i mine øjne skal ICM have stor ros for deres åbenhed om metodespørgsmål.

Robot human hand connection

Ifølge Financial Times’ poll-of-polls viser målingerne lige nu samlet set en føring til Stay på fem procentpoint, men med en lille måned tilbage kan meget nå at ændre sig. Lad mig dog nævne to ting, som alt andet lige taler for, at ­briterne vælger at forblive i EU.

Den første er en analyse af 16 internationale folkeafstemninger, som Stephen Fischer offentliggjorde på Elections Etc i 2014. Her dokumenterede han, at i 12 af afstemningerne overdrev meningsmålingerne tilslutningen til en ændring af status quo. Stephen Fischer mener blandt andet, at data indikerer, at tvivlergruppen ikke skal distribueres proportionalt med de beslutsomme, men i højere grad vil hælde mod en bevarelse af tingenes tilstand.

xx

Den anden er vores egne erfaringer fra den skotske folkeafstemning om uafhængighed i 2014. Her offentliggjorde vi i vores seneste måling inden valgdagen, at 52 pct. ville stemme nej, men på selve valgdagen geninterviewede vi en stor del af respondenterne. Det viste sig, at mange tilhængere af uafhængighed havde skiftet mening i de seneste døgn inden valgdagen – altså et meget sent stemningsskifte for bevarelse af status quo. Da valgstederne lukkede, opjusterede vi derfor vores prognose til en nej-andel på 54 pct., hvilket var meget tæt på det endelige resultat (55 pct.).

15busMedier 1.jpg

Så vel vidende at vores egen seneste måling melder om dødt løb, vil jeg i skrivende stund sætte mine penge på et Bremain.

»Better the devil you know than the devil you don’t,« som briterne siger!

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen