Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Branding og omdømme kræver tid

til bm f Bylinefoto2011
Foto:

Den for tiden meget aktive danske kapitalfond Polaris har lige solgt Herning-virksomheden A-Tex, der leverer tilbehør til tøjindustrien, til den schweiziske kapitalfond Partners Group. Det sker ...

Den for tiden meget aktive danske kapitalfond Polaris har lige solgt Herning-virksomheden A-Tex, der leverer tilbehør til tøjindustrien, til den schweiziske kapitalfond Partners Group. Det sker efter blot tre års ejerskab og kommer oven i en række andre profilerede aktiviteter, herunder opkøbet af Mols-Linien.

Tillykke og godt gået til Polaris.

Men hvordan ser situationen ud for A-Tex og Mols-Linien?

Holdningsmæssigt deler vandene sig jo, når det kommer til kapitalfondene og det såkaldt »aktive ejerskabs« betydning. Nogle vil mene, at fondene skaber en nødvendig vækst gennem operationelle forbedringer og strategiske investeringer i de selskaber, de investerer i – og derefter sælger.

Pics-CEO

Andre vil mene, at det kortfristede perspektiv på selskabets optimering, køb og salg har ødelæggende betydning for de involverede virksomheders kultur og brand. Kritikken handler om, at de kortsigtede optimeringer dels skræmmer dygtige medarbejdere væk, dels umuliggør det arbejde med langsigtet opbygning af image, brand og et højere formål, som store og blivende virksomheder nu engang er gjort af.

Lad os kigge på et par cases.

For nylig undersøgte det internationale konsulenthus Universum en analyse af, hvilke arbejdspladser i Danmark der er mest attraktive, når det kommer til innovationsevne, lederskab og fremtidsmuligheder.

TDC falder fra en 15.-plads til en 30.-plads. KMD er røget ud af top ti, og DONG Energy lider fortsat under Goldman Sachs-sagen, der sender virksomheden fra en 10.-plads ned på en 21.-plads.

Fælles for TDC, KMD og DONG Energy er som bekendt, at deres image lider under sager om udenlandske kapitalfonde, der har sat sig på vigtig dansk infrastruktur – uanset om det er bredbånd i Nordjylland, e-Boks eller produktion af el.

De tre store virksomheder kæmper kort sagt med deres »employer brand«, det vil sige deres evne til at rekruttere og fastholde de dygtigste medarbejdere.

I toppen af listen finder vi f.eks. Google, Lego og NNIT. Det vil sige virksomheder, der alle står for klare værdier, og som har et klart fokus på den længere rejse og det højere formål.

Fra et kommunikationsperspektiv er lektien enkel: Når virksomheder prioriterer aktionærerne og de kortsigtede forretningsgevinster over både medarbejdere og kunder, går det galt. De virksomheder, der virkeligt performer på den lange bane, er dem, som bygger en kultur, der rækker ud over det taktiske.

Lektien underbygges af de anbefalinger, som de amerikanske professorer Richard Ells­worth og Simon Sinek for længst har givet teoretisk tyngde: At formålsdrevet ledelse skaber større tillid hos både medarbejdere og kunder, og at det kortsigtede fokus på aktionærerne – det vil sige shareholder value – ofte er et tveægget sværd.

Ellsworths forskning er banebrydende: Han sammenligner de virksomheder, der har et veldefineret formål, med de virksomheder, der ikke har. Blandt de formålsdrevne virksomheder viste det sig markant mere effektivt at være f.eks. kundefokuseret end at være fokuseret på shareholder value. Virksomheder med et massivt kundefokus skabte 36 procent større afkast til deres aktio­nærer end gennemsnittet i deres industri, mens virksomheder med primært fokus på shareholder value kun skabte 17 procent større afkast end gennemsnittet.

22BBMPandora-rundbarberet-a.jpg

Og så tilbage til de danske kapitalfonde, der lige nu måske ødelægger lige så meget, som de gavner for de virksomheder, som de køber og derefter sælger – hurtigt.

Det siger sig selv, at kapitalfondenes ejerskab »bare« er en bestemt type ejerskab på linje med f.eks. familieejerskab, fondseje eller noget helt tredje. Det afgørende er, hvad man bruger ejerskabet til, herunder om man har blik for den langsigtede værdiskabelse, der sætter medarbejdere og kunder over aktionærer.

Sagt enkelt: Leder vi vores virksomheder ud fra det, der betyder noget i morgen – eller på længere sigt? Branding og omdømme kræver nemlig noget så gammeldags som tid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen