Berlingske Business

Boxer lover frit valg - Forbrugerrådet vil se det på skærmen

tv
ARKIVFOTO. Foto:

Hos Forbrugerrådet Tænk vækker det optimisme, at landets tredjestørste distributør, Boxer TV, har lovet at lade forbrugerne vælge tv-kanaler frit.

Men cheføkonom Martin Salamon vil se de præcise vilkår på print, inden han stoler på, at der reelt kommer frit valg for forbrugerne.

- Udmeldingen giver grund til optimisme. Hvis det frie valg virkelig kommer, er det en rigtig god nyhed. Men der har tidligere været mange udsagn om, at nu har vi det frie valg, påpeger cheføkonomen.

- I dag er der stadig bindinger, så du skal købe én kanal, hvis du virkelig gerne vil have en anden. Vi skal se, om de bindinger faktisk forsvinder helt, og om priserne er helt hen i vejret, siger han.

GERMANY-IT-SHOW-ELECTRONICS-FAIR-IFA-SONY

Landets næststørste tv-distributør Stofa har allerede meddelt, at man senere i år vil kunne købe kanalerne enkeltvis, og nu overhaler landets tredjestørste distributør, Boxer TV, indenom med et tilbud om helt frit valg.

Fra 1. april skal de 30 kanaler, som Boxer distribuerer, kunne købes enkeltvis. Kanalerne vil koste fra 29 kroner stykket og op efter. Hvilke kanaler, der koster hvad, vil blive offentliggjort om et par uger.

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viste sidste år, at tre ud af fire danskere betaler for flere kanaler, end de har brug for. Organisationen førte en kampagne for frit valg, som 11.000 danskere skrev under på.

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE

Hvis det viser sig, at det ikke lykkes distributørerne selv at få indført frit valg, bør politikerne overveje at lovgive på området, mener Martin Salomon, som påpeger, at den største distributør, TDC/Yousee, ikke er kommet med tilsvarende løfter.

- Indtil alle tv-forbrugere har reelt frit valg, så bør politikerne have det her på nethinden, siger han.

Boxer sidder på 11 procent af markedet, Stofa på 17 procent, mens hele 53 procent af danskerne har abonnement hos TDC/Yousee.

pix-René Brøchner

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen