Berlingske Business
13:27Kriseramt rederi venter bedre resultat i 2018, men...

Bortvist reklamechef afviser svindelanklage

theis hector
Theis Hector, PR-foto.

Bortvist direktør afviser at have kendskab til den omfattende svindel i Dansk Reklame Film. Han truer med et juridisk efterspil mod sin tidligere arbejdsgiver i Nordisk Film.

En tidligere topdirektør i Nordisk Film afviser nu ethvert kendskab til den omfattende millionsvindel i Dansk Reklame Film, der kom frem i sidste uge.

Onsdag oplyste Dansk Reklame Film, der sælger og distribuerer biografreklamer i Danmark, at man havde bortvist flere medarbejdere og betalt 95 millioner kroner til annoncører og mediebureauer og overdraget sagen til politiet.

En af de bortviste er Theis Hector, der i en årrække har siddet i en række ledende stillinger hos Dansk Reklame Film, der er en del af Nordisk Film og Egmont-koncernen.

Theis Hector har været direktør for Dansk Reklame Film og blev i september forfremmet til adm. direktør for Nordisk Film samlede forretning i Norden.

I en SMS - sendt til finans.dk - afviser han ethvert kendskab til svindlen.

»De omtalte uregelmæssigheder er blevet konstateret rodfæstet i en praksis, der daterer sig tilbage til 2013. På det tidspunkt var jeg salgschef og havde intet ledelsesmæssigt ansvar for vores afvikling af salget og efterfølgende dokumentation,« skriver han i SMSen til finans.dk og henviser til, at Dansk Reklame Film selv har oplyst, at svindlen startede der.

Dansk Reklame Selskab leverer blandt andet reklamer til landets biografer, og selskabet har været en positiv vækshistorie de senere år, hvor man har hævet både top- og bundlinjen. Fra 2013 - hvor svindlen ifølge selskabet startede - og til og med 2016 hævede selskabet omsætningen fra 29 millioner til knap 47 millioner. I samme periode voksede selskabets overskud fra 10 millioner til 15 millioner.

Derfor har det vakt opsigt, at virksomheden i sidste uge meddelte, at der var blevet svindlet for 95 millioner kroner, og at flere medarbejdere var blevet bortvist.

Konkret er manipulationen foregået ved, at en gruppe mennesker har manipuleret med data i et IT-program, der viser, hvor langt ud annoncørernes indhold er nået. Altså har annoncørerne betalt for at nå ud til et bestemt antal mennesker i biograferne, uden at de mål rent faktisk er blevet realiseret.

Asger Flygare Bech-Thomsen, bestyrelsesformand hos Nordisk Film og adm. direktør i Nordisk Film biografer, sagde i sidste uge, at man var dybt rystede og stærkt overraskede over sagen.

Theis Hector skriver videre til finans.dk, at han via sin advokat har protesteret over sin bortvisning og har varslet et krav mod Dansk Reklame Film for bortvisningen.

03BUSDebat-David-Helgason-0.jpg

Asger Flygare Bech-Thomsen ønsker ikke at kommentere Theis Hectors udlægning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen