Berlingske Business
17:42

Bloggere på sociale medier skal oplyse om reklamer

Ny lov gør det nemmere for Forbrugerombudsmanden at slå ned på skjult reklame på sociale medier. Skjult reklame har ofte ingen konsekvenser, mener blogger.

Private billeder af solcremer og hudplejeprodukter ser måske ved første øjekast uskyldige ud.

Men ofte kan der være tale om skjult reklame, når bloggere lægger den slags indhold op på sociale medier som Instagram og YouTube.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som med en ny lovgivning vil slå hårdere ned på bloggere og andre privatpersoners gøren og laden på de sociale medier.

- Det betyder ikke, at det bliver forbudt at modtage et gratis produkt fra en virksomhed og efterfølgende omtale det på sin profil eller blog.

- Det kræver bare, at den pågældende blogger gør det tydeligt for sine læsere, at der er tale om reklame, siger Andreas Weidemann, som er kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.

Folketinget vedtog tirsdag en ny markedsføringslov, der har til formål at skabe klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder og pligter, når markedsføringen sker på internettet.

En af de bloggere, som den nye lovgivning får betydning for, er den 22-årige jurastuderende Julie Deschanel.

Hun forsøger allerede at gøre sine læsere opmærksom på det, når hun bringer billeder af sponsorprodukter, ved for eksempel at skrive reklame eller annonce i billedteksten.

Men det er der mange andre bloggere, der ikke gør, vurderer hun.

- Måske skyldes det, at overtrædelse af reglerne indtil videre ikke har haft de store konsekvenser, siger Julie Deschanel.

I den gamle lov var det et krav, at der forelå en aftale om reklame mellem virksomheden og bloggeren, men det krav er nu fjernet i den nye lov.

- Tidligere blev det derfor ikke opfattet som skjult reklame, at en blogger fik tilsendt et produkt fra en virksomhed med håb om, at den pågældende omtaler produktet. Med den kan ændre sig nu, siger Andreas Weidemann.

Og selv om det primært er den erhvervsdrivende, som har ansvaret for, at reglerne overholdes, kan en blogger også gøres ansvarlig, mener chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup.

- Derfor giver de reviderede regler også grund til ekstra opmærksomhed fra bloggernes side, siger han.

Den nye markedsføringslov træder i kraft 1. juli.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen