Berlingske Business

Blodig kampsportsgren solgt for 27 milliarder

MMA
Nate Diaz kæmper mod Conor McGregor (med ryggen til) i en MMA-kamp arrangeret af UFC, der netop er blevet solgt for 27 mia. kr. Foto:

Der er ren smæk for skillingen, efter at Ultimate Fighting Championship - også kendt som U.F.C. - er blevet solgt til en række investorer for lammetævende 27 milliarder kr.

Den blodige sportsgren kaldet mixed martial arts (MMA) står ikke tilbage for nogen anden sportsgren, når det kommer til kvælertag, spark i hovedhøjde og alskens andre former for vold. Og der er åbenbart penge i de tørre tæsk.

De casinoejende brødre, Frank og Lorenzo Fertitta, har sammen med to mindretalsaktionærer mandag inkasseret 27 milliarder kr. for deres selskab, Ultimate Fighting Championship (UFC), der er den største MMA-arrangør i verden, og stedet hvor alle de store stjerner som Ronda Rousey og Conor McGregor huserer. For de amerikanske brødre er det en særdeles lukrativ handel.

BRITAIN SOCCER LEICESTER CHAMPIONS

Tilbage i 2000 købte Frank og Lorenzo Fertitta UFC for blot 13 mio. kr., efter at arrangøren gennem længere tid havde kæmpet en juridisk kamp på tværs af USA for at få anerkendt kampsporten som andet end menneskelig hanekamp. Denne process havde tæret voldsomt på UFC, og derfor fik Fertitta-brødrene selskabet til en temmelig lav pris, og sidenhen har de moderniseret foretagenet.

Gennem et realityprogram og en markedføringsmaskine af rang har UFC gjort MMA-kampene til de mest sete pay-per-view-programmer i USA, og det er der mange penge i.

SOCCER FIFA/VALCKE

De to lettere farverige Frank og Lorenzo Fertitta står noget i kontrast til de nye købere, der kommer fra erhvervslivets absolutte elite. Der er nemlig tale om et konsortium bestående af kapitalfonden K.K.R., kapitalfonden Silver Lake og computermilliardæren Michael Dell.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen