Berlingske Business

Beyoncé smadrer salgsrekord

pix-Beyonce
Sangerinden Beyoncé er med sit seneste album gået ind i historien som den hurtigst sælgende på iTunes.   Foto:

Med mere end 800.000 solgte eksemplarer af sit seneste album på bare tre dage lader det til, at superstjernen Beyoncé har fundet en lukrativ forretningsmodel.

Pop-divaen Beyoncé har sprængt rekorden på Apples musiktjeneste iTunes med sit seneste album, som udkom fredag.

Det skriver Financial Times.

Apple meddeler, at der på tre dage er solgt intet mindre end 828.773 downloads af Beyoncés album på verdensplan, mens salgsrekorden i USA alene blev slået med et salg på 617.213 solgte eksemplarer.

Dermed overgår Beyoncé Taylor Swift, som sidste år solgte 465.000 eksemplarer af sit album 'Red' i løbet af den første uge efter udgivelsen.

musikstreaming


I en tid hvor Spotify og andre streaming-udbud buldrer frem, er musikbranchen på konstant jagt efter nye forretningsmodeller, og udgivelsen af Beyoncés seneste album havde også flere overraskende momenter. Først og fremmest kom albummet som en overraskelse for de fleste. Derudover udkom albummet fredag aften i stedet for tirsdag, som er den mest traditionelle udgivelsesdag.

Sidst, men ikke mindst, er albummet kun sat til salg på iTunes, hvor det udelukkende er muligt at købe albummet som en hel pakke inkluderende 14 sange og 17 musikvideoer.

Ifølge Apple vil kunder efter den 20. december kunne købe enkelte sange og videoer, og det vil angiveligt også efter denne dato være muligt at få fingrene i albummet andre steder end på i Tunes.

Beyoncés succes understreger ifølge en analytiker i musikbranchen, Mark Mulligan fra Midia Consulting, vigtigheden af at komme godt ud af starthullerne og booste salget de første dage efter udgivelsen. Han forventer et endnu større fokus på marketing og salg i den første uge i fremtidige musikudgivelser.

Dermed følger musikbranchen i hælene på film- og spilindustrien, hvor størstedelen af marketingbudgettet bliver brugt på at øge salget den første uge efter udgivelsesdagen. 

Spotify_pix



 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen