Berlingske Business

Betalt eller gratis indhold?

Anders Laursen
Anders Laursen Foto:

Overskriften henviser til den hele tiden aktuelle debat om indhold på digitale platforme. Skal forbrugerne betale med deres kreditkort, eller skal det finansieres af reklamer?

De mange modeller bliver løbende afprøvet, og medier ser det som en mulighed for at kapitalisere på deres tilstedeværelse på digitale platforme.

Betalingsmure, eller hvad vi nu skal kalde dem, ser dagens lys på de store nyhedsmedier i Danmark, men vi mangler endnu at se det fulde potentiale af dem, og om brugerne er villige til at betale.

En anden måde at kapitalisere på sin digitale tilstedeværelse er gennem reklamer. I forhold til de gængse bannerreklamer, ser vi nu også de nye platforme tage reklamer til sig.

Vi har set det med Facebook og Twitter, og senest har LinkedIn annonceret, at de vil gøre det muligt at vise sponsorerede budskaber i nyhedsflowet. Altså endnu et socialt medie, der lukker reklamer ind i indholdet.

Jeg synes, det er naturligt og en rigtig strategi fra deres side. Nemlig at udnytte den platform og det indhold de har skabt og muligheden for at kombinere segmenteringen med deres store viden om brugerne.

Men hvad med brugerne? Vil de acceptere reklamerne? Som med alt indhold på digitale platforme, kommercielt eller redaktionelt, er der kontant afregning. Falder indholdet ikke i brugernes smag, forsvinder de med det samme.

Det berømte »klik væk« er den bedste indikator på, om brugerne accepterer det eller ej. Og som jeg tidligere har skrevet, tror jeg ikke, det er reklamer, der skræmmer brugerne væk. Jeg tror derimod, at det er dårligt indhold – hvad enten der er tale om kommercielt eller redaktionelt – der skræmmer brugerne væk.

Vi gider ikke se dårligt indhold, når der nu er gode alternativer ganske få klik væk. Ligesom vi ikke gider reagere på dårlige reklamer og blive irriterede over irrelevante budskaber.

Internettet har gjort brugerne meget mere kræsne. I de gamle mediedage, altså for bare mindre end 20 år siden, var alternativerne ikke mange, og vi var mere tolerante.

I dag, hvor der findes et utal af alternativer, og hvor vi alle kan skifte mellem kanaler, accepterer vi langt mindre. Derfor skal vi også stille større krav. Jeg synes, at vi skal fokusere på at skabe bedre oplevelser fremfor at diskutere, om reklamer er godt eller skidt.

Vi kommer aldrig af med reklamer, de er med til at finansiere rigtig meget af det indhold, vi læser på internettet, og er derfor en væsentlig og vigtig del af de moderne forretningsmodeller.

Betalingsmure eller ej kommer vi ikke af med reklamer. Jeg tror ikke på, at reklamer kan fjernes – hverken i de gratis eller betalte universer. Se bare på aviserne, hvor reklamer trods massiv brugerbetaling stadig eksisterer. Så lad os fokusere på at skabe gode oplevelser med integreret indhold og reklamer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen