Berlingske Business

Berlingske trækkes ind i belgisk bladkrig

DE PERSGROEP
Salget af Mecom og dermed Berlingske Media til den belgiske mediekoncern De Persgroep kommer i kølvandet på en intensiveret medie- og bladkrig i Belgien. Foto:

Det belgiske opkøb af Berlingske-ejeren Mecom skal ses i lyset af en igangværende og intensiveret mediekrig om at blive størst på det hollandsk/belgiske marked.

Salget af Mecom og dermed Berlingske Media til den belgiske mediekoncern De Persgroep kommer i kølvandet på en intensiveret medie- og bladkrig i Belgien.

Det andet store mediehus i Belgien, Mediahuis, er et resultat af en fusion mellem medievirksomhederne Corelia and Concentra i 2013. Fusionen gjorde ifølge en kilde i det flamske journalistforbund Mediahuis til det største i Belgien, mens De Persgroep er det næststørste.

De Persgroep udgiver udgiver imidlertid flere aviser i Belgien, herunder også landets største, Het Laatste Nieuws med 1.183.460 læsere samt De Morgen med 250.840 læsere.

Ifølge det flamske journalistforbund er Het Laatste Nieuws en liberalt orienteret avis, mens De Morgen har en mere socialdemokratisk profil. Derudover udgiver De Persgroep en række ugemagasiner.

Ifølge kilden i det flamske presseforbund kan købet af Mecom meget vel ses som en intensivering af mediekrigen i Belgien, hvor de to konkurrenter kæmper om at være størst. Kilden beretter dog, at det særligt er hollandske Wegener, De Persgroep er interesseret i.

»De sidste år har vi set en massiv ekspansion i Holland, hvilket vi nu også ser i andre lande. Derfor er købet vigtigt for De Persgroep,« siger han.

CEO i De Persgroep, Christian Van Thillo, siger i den officielle meddelelse i forbindelse med købet:

»Vi er overbeviste om, at denne transaktion styrker De Persgroep som en førende nyhedsformidler og multimedia-virksomhed i Belgien og Holland samtidig med, at den giver De Persgroep en position på det danske marked og sikrer et solidt fundament for yderligere profitabel vækst i den udvidede De Persgroep Group. Vi hilser Mecom-medarbejderne varmt velkommen og tror, ​​at den sammenlagte virksomhed vil give dem attraktive karrieremuligheder.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen