Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Berlingske Media klar til køb af TV 2

Onsdag
Mette Maix. Administrerende direktør for Berlingske Media Foto:

Berlingske Media melder sig ind kapløb om at købe TV 2 i forbindelse med en privatisering af TV-stationen. Med stærke belgiske ejere i ryggen vil Berlingske Media udvikle TV 2 yderligere.

Der er udsigt til hård kamp om at købe TV 2, hvis politikerne beslutter at privatisere den statsejede TV-station.

En række bejlere har tidligere meldt om deres interesse, og nu gør Berlingske Medias topchef, Mette Maix, det klart, at mediehuset står klar til at købe stationen, hvis politikerne træffer beslutningen om en privatisering.

»TV 2 er kendt for at lave kvalitetsprodukter, og den grundholdning og de ambitioner passer perfekt til den måde, vi driver vores nuværende medier, Berlingske, BTMX, Weekendavisen og public service radioen 24syv på,« siger Mette Maix.

Diskussionerne om en privatisering af TV 2 er en gammel historie. Allerede for ti år siden var en privatisering i spil. Dengang faldt bestræbelserne på grund af politisk uenighed. Siden har TV 2 været igennem flere økonomisk vanskelige år, men står nu tilbage som en stærk TV-station, som bl.a. har formået at etablere sig med succesrige nichekanaler og med en streamingtjeneste, som er vokset markant på kort tid.

Myndigheder siger god for salg af Berlingske

Det er endnu uafklaret, om politikerne faktisk vil beslutte at privatisere TV 2, men en række partier arbejder aktivt for, at det skal ske. Og Berlingske Media-topchefen støtter en privatisering.

»Vi mener, det vil være en god idé at sælge TV 2. Det er ikke sundt, at et land som Danmark har to statsejede TV-stationer. Det er sundt med forskellige ejere, og det handler om at sikre, at TV 2 kan udvikle sig og at sikre, at det nuværende høje kvalitetsniveau kan forsætte. Det vil vi som ejer kunne garantere,« siger Mette Maix.

»TV 2 skal fortsat være en stor bred dansk kanal. Vi er fuldt ud parate til at leve op til de krav om dansk indhold og kvalitet, staten måtte stille ved et salg,« siger Mette Maix.

1

TV-kanaler som TV 2 bliver i disse år udfordret af stadig hårdere international konkurrence. Stadig flere seere og brugere flytter på nettet, hvor bl.a. store udenlandske udbydere vinder stadig flere markedsandele.

»Alle ved, at fremtiden stiller meget store krav til medievirksomheders investeringer, ejerens økonomi og evne til udvikling. De krav har en statslig ejer svært ved at honorere. Berlingske har – også i kraft af vore ejere – både økonomien, det internationale udsyn og erfaringerne til at kunne fremtidssikre TV 2 – til gavn for seerne,« siger Mette Maix.

Hvis TV 2 ender med at blive privatiseret, og Berlingske Media ender som køber, vil TV 2 så ende med at skulle arbejde tæt sammen med f.eks. Berlingske og BT?

»Vi vil selvfølgelig se på de steder, hvor det vil give mening at arbejde sammen – redaktionelt og kommercielt.  Men vores ambition med et køb er at sikre et stærkt og selvstændigt TV 2, som kan udvikles yderligere,« siger Mette Maix, som slår fast, at Berlingske Media er klar til at købe TV 2 alene.

»Vi ved endnu ikke, om TV 2 bliver privatiseret og under hvilke konditioner. Vi er derfor klar til at se på alle modeller for et køb. Men vort udgangspunkt er, at vi vil købe TV 2 alene,« siger Mette Maix.

Berlingske Businesskvinder

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen