Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Berlingske Media i national offensiv efter salg af jyske aviser

LK200815
Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen glæder sig over salget af blandt andet Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Folkebladet Lemvig og Dagbladet Struer til Jysk Fynske Medier. Det vil styrke både de regionale blade og Berlingskes nationale titler. Foto:

Berlingske Media har som led i en fornyelsesproces og øget fokus på virksomhedens nationale medier - Berlingske, BT og Weekendavisen - valgt at sælge sine lokale dagblade og ugeaviser samt trykkerierne i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier.

Berlingske Media har besluttet at sætte fuld turbo på udviklingen af de nationale medier i koncernen og at frasælge de fem lokale mediehuse i Midtjyske Medier samt de to jyske trykkerier i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier. Handlen forudsætter Konkurrencemyndighedernes godkendelse og forventes gennemført pr. 1. januar 2016.

Som et led i handlen fortsætter Berlingske Media og Jysk Fynske Medier i et tæt samarbejde om  blandt andet redaktionelt indhold. Berlingske Media har allerede tidligere på året indgået en tre-årig aftale om redaktionelt samarbejde med den øvrige del af Jysk Fynske Medier. Den kommer nu også til at gælde for aviserne i det nuværende Midtjyske Medier, og samarbejdet forlænges til fem år. Desuden er der aftalt leverancer af ydelser inden for IT, bladsalg og kundeservice til Midtjyske Medier et år efter overdragelsen.

Medie: Berlingskes ejer sælger del af Midtjyske Medier

»For Berlingske Media betyder handlen, at vi fra 2016 kan koncentrere alle kræfter om en ny og mere offensiv strategi for vores nationale forretning - digitalt såvel som på print. Det er vi allerede i fuld gang med at planlægge, og den mere forenklede koncernstruktur med tre stærke brands - Berlingske, BT og Weekendavisen - som drivkraft og et godt økonomisk rygstød giver os flere muskler til at tænke i digital vækst men også at udvikle vores aviser på papir,« siger Berlingske Medias CEO, Lisbeth Knudsen, som tilføjer at pengene fra handlen med Jysk Fynske Medier bliver i Berlingske Media, hvor de vil gøre selskabet gældfrit og give mulighed for nye investeringer.

Lisbeth Knudsen fortæller om salget af Midtjyske Medier

 

12BBMLisbeth3.jpg

For Berlingske Medias koncernchef har det været afgørende, at Midtjyske Medier nu bliver solgt til en virksomhed, der kan og vil udvikle de lokale medier, og som netop har som mission at gøre sig til verdensmester i det:

»Jeg ønsker Jysk Fynske Medier al mulig succes med ejerskabet af vores stærke lokale brands, og vi glæder os til et godt og stærkt samarbejde i fremtiden. Jeg ved om nogen, hvilken spændende og innovativ organisation de kommer til at overtage. Midtjyske Medier  leverer hver eneste dag stærke redaktionelle kvalitetsprodukter til læsere og annoncører. Og jeg tør godt sige, at de ligger i toppen af branchen, hvad det angår,« siger Lisbeth Knudsen og fortsætter:

»Jeg tror, den konsolidering på tværs af udgivelser og distributionsplatforme på det lokale område, som kan gennemføres nu, kan få en afgørende positiv betydning for Midtjyske Mediers fremtid. Også for vores to jyske trykkerier er dette salg en god løsning, som sikrer en tæt tilknytning til en stor medievirksomhed med rigtigt mange trykopgaver også i fremtiden.«

Berlingske Media efter frasalget:

Artiklen fortsætter under billedet
bemkoncern
Efter handlen og alliancen med Jysk Fynske Medier vil Berlingske Media satse stort på de nationale titler, hvor der vil være godt 1.250 medarbejdere.

27BBMthillo4.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen