Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Berlingske klager over avisstøtte

Berlingske klager over avisstøtte - 1
Foto:

Beslutningen om at tildele 24timer og MetroXpress 34 mio. kr. i distributionsstøtte har udløst en officiel klage fra Berlingske Media, der udgiver konkurrenten Urban.

”Der er ingen tvivl om, at det er konkurrenceforvridende,” siger Lisbeth Knudsen efter, at det er lykkedes MetroXpress at opnå distributionsstøtte på 17,2 millioner kroner til begge selskabets gratisaviser, MetroXpress og 24timer.

For at få distributionsstøtte skal mindst 50 pct. af indholdet i gratisaviserne være redaktionelt stof, ligesom det skal være muligt for læserne at abonnere på aviserne. Begge de krav har MetroXpress og 24timer altså opfyldt ifølge fordelingsudvalget under Biblioteksstyrelsen.

Berlingske Media har ikke søgt støtte til Urban og Lisbeth Knudsen undrer sig over, at MetroXpress og 24timer kan leve op til de specifikke krav, der er knyttet til abonnementsordning og andelen af annoncer.

I en klage til Fordelingsudvalget giver Berlingske Media udtryk for ledelsens betænkeligheder ved kontrollen med de to gratisavisers evne til løbende at leve op til kravene.

Millionindsprøjtningen falder på et tørt sted for økonomisk pressede MetroXpress, der tager Berlingske Medias protester med ro. ' ”Berlingske har som andre nulmoms og får måske 80 mio. i distributionsstøtte om året, så hvis de mener, at det er konkurrenceforvridende, så forstår jeg ikke, at de ikke har søgt til Urban,” siger adm. direktør Søren Riis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen