Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Berlingske-ejer køber op og sælger fra i milliardhandel

Van Thillo
Christian van Thillo er ejer og topchef i Berlingske Medias belgiske ejer De Persgroep. Foto:

Belgiske De Persgroep, der ejer Berlingske Media, rykker endnu mere ind i digitale medier med stort opkøb på sin hjemmebane i Belgien og sælger i samme handel to titler fra.

Berlingske Medias belgiske ejer, De Persgroep, har øget sin andel i medievirksomheden Medialaan fra de nuværende 50 procent til 100 procent ved at overtage aktierne fra Roularta Media Group.

Dermed bliver selskabet eneejer af en lang række medier heriblandt den meget populære og første flamsktalende TV-station i Belgien VTM.

Anders Krab-Johansen T

Derudover indeholder Medialaan, der direkte oversat betyder 'medie-allé', også TV-stationen Q2, livsstil TV-stationen Vitaya, mandekanalen CAZ samt musikkanalerne Qmusic og Joe radio. Også mobiltelefonsselskabet Mobile Vikings er den del af handlen.

»Overtagelsen af de resterende aktier i Medialaan mathcer fuldstændig den ambition, som vi har om at udvide vores digitale forretning,« siger Christian Van Thillo, CEO for De Persgroep i Danmark, Holland og Belgien.

Onsdag

Også i Danmark har det belgiske medieselskab blik for de digitale medier, da Berlingske Media, der er ejet af De Persgroep, tidligere på året meldte sig på banen som potentiel køber af TV 2. Christian Van Thillo understreger, at interessen er intakt.

»Vi er fortsat særdeles interesserede i at købe TV 2. Et køb vil give god mening i forhold til vores strategi og give muligheder for samarbejder i koncernen. Og vi har den finansielle styrke til at foretage et køb uden en partner, hvis det bliver nødvendigt,« siger Christian Van Thillo og tilføjer:

»Vi skal sikre, at vi har produkter - hvad enten vi taler print eller TV/radio, som har et indhold med en kvalitet og et udbud, så vi kan konkurrere med Google og Facebook.«

Sælger erhvervsmedier

Mens De Peersgroep udvider porteføljen af digitale medier, skærer selskabet ned på antallet af printmedier ved at samtidig at sælge De Persgroeps andel på 50 procent i Mediafin til netop Roularta.

Hermed forlader de store belgiske erhvervsmedier De Tijd (på flamsk) og L'Echo (på fransk), der er en del af Mediafin, De Persgroep. De resterende 50 procent er ejet af mediegruppen Rossel.

Myndigheder siger god for salg af Berlingske

»Samtidig siger vi farvel til Mediafin, som vi sammen med Rossel-gruppen udvidede til et multimedieforlag med smukke titler og en meget succesfuld digital strategi. Med denne transaktion forbliver Mediafin i hænderne på stærke lokale aktionærer, som yderligere kan udvide virksomheden,« siger Christian Van Thillo.

Resultatet af begge transaktioner er, at Roularta vil modtage en kontantsum på ca. 217,5 millioner euro, hvilket svarer til over 1,6 milliarder kroner.

(FILE) MONACO HUGH HEFNER OBIT

»Den digitale revolutionens indvirkning på mediesektoren bliver større, hvilket giver alle medievirksomheder store udfordringer. Men det giver også gode muligheder for medievirksomheder, der har et klart fokus. Roularta Media Group har altid haft en stærk markedsposition i nationale kvalitetsmagasiner, der fokuserer på et højtuddannet publikum. Mediafin passer perfekt til denne positionering,« siger Xavier Bouckaert, CEO for Roularta Media Group.

Begge transaktioner vil hurtigst muligt blive anmeldt til den belgiske konkurrencemyndighed

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen