Berlingske Business

Barnepigen der overtog den halve tyske forlagsverden

15BUSSpringer-top.jpg
Den tidligere barnepige for Axel Springers to sønner har overgået alle forventninger i den hårde forlagsverden. Hun beskrives som modig og videbegærlig og færdes hjemmevant blandt statsoverhoveder, erhvervslivets absolutte top, og filmstjerner. Foto: Ronny Hartmann/AFP

Friede Springer er en af Tysklands mest indflydelsesrige kvinder og sidder tungt på kontrollen med det tyske Axel Springer-forlag 30 år efter, at hun arvede det fra sin mand.

Somme tider overgår virkeligheden enhver fantasi. Da den tyske forlagskonge Axel Springer døde i 1985 og overlod sin 30 år yngre enke i spidsen for sit livsværk, troede de færreste, at »blondinen fra Før« havde kapacitet til at klare sig i den hårde forlagsverden.

Men 30 år senere sidder den nu snart 73-årige Friede Springer stadig på tronen. Og vil tilsyneladende ikke slække på det greb om forlaget, som hun har tilkæmpet sig, selv om der nu for anden gang er tilløb til en fusion med TV-selskabet ProSiebenSat1.

Lykkes fusionen – sidste forsøg blev i 2006 skudt i sænk af myndighederne – vil det ryste medieverdenen i Europas største økonomi. Axel Springer dominerer avismarkedet med især tabloidavisen Bild og dagbladet Die Welt, mens ProSiebenSat1 har knap 30 pct. af TV-markedet.

Friede Springers opstigning til toppen af den tyske medieverden – med dertil hørende indflydelse og omgangskreds – er fortællingen om den frisiske gartnerdatter fra vadehavsøen Før, der begyndte som barnepige for Axel Springer og dennes hustru nummer fire, og endte som hustru nummer fem.

wegegasf

Sammen levede de i samfundets øvre eskaloner, hvor de plejede omgang med statsoverhoveder, royale og politikere. Samtidig blev hun formet af den aldrende men karakterstærke Springer til at tage over – i hvert fald ifølge hende selv. Hans øvrige arvinger har ikke altid været enige, inklusive barnebarnet Axel Sven Springer, der kørte en årelang arvesag og sidste år udgav en bog om familiesagaen.

Arvestriden vandt Friede Springer, ligesom hun har vundet stort set hvert et slag om forlaget, der var i alt andet end storform, da hun tog over. Gennem årene har hun købt kontrollen med selskabet tilbage fra de øvrige arvinger og fra storaktionærer som mediekongen Leo Kirch, hvis fallit det er blevet antydet, at hun spillede en rolle i.

Udadtil fremstår Friede Springer som den blide kvinde, der gjorde alt for sin mand. »Han ønskede min fulde opmærksomhed,« udtalte hun i 2012 til Die Welt. Hun udtaler sig iøvrigt sjældent til andre end sine egne titler.

Privat beskrives hun som modig og videbegærlig. Kredsen omfatter forbundskansler Angela Merkel og tidligere Volkswagen-formand Ferdinand Piëch, hvis hustru Ursula i øvrigt også begyndte som sin mands barnepige og en periode sad i Volkswagens bestyrelse.

Selv betegner Friede Springer kampen for at bevise sig – især over for mandekredsen omkring Axel Springer – som ofte hård og fortvivlende. I dag tvivler ingen på, at hun har truffet de rigtige beslutninger for forlaget, bl.a. at gå den digitale vej.

Om TV-vejen også er den rigtige, vil vise sig. Men Friede Springer er ikke typen, der ser sig tilbage.

»Så lever man i fortiden.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen