Berlingske Business

Bankfolk mere troværdige end politikere

Bankfolk mere troværdige end politikere - 1

Trods det totale sammenbrud i den finansielle verden og utallige historier om yderst tvivlsom rådgivning, anser danskerne alligevel bankfolk for mere troværdige, end de politikere, de har valgt til at styre landet.

Du kan med fordel medbringe en hvid kittel, en politiuniform eller en skranke nede fra banken, hvis du skal overbevise nogen om, at din troværdighed er helt i top.

Selvom både læger, politi og bankfolk har fået store offentlige klø i den seneste tid, ligger de tre faggrupper overraskende godt til, når danskerne skal vurdere deres troværdighed. Anderledes ser det ud for de folkevalgte politikere, demokratiets vagthunde i pressen, reklamefolk og ejendomsmæglere, der endnu engang skraber bunden på troværdigheds-barometeret.

Det fremgår af en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Userneeds for Radius Kommunikation.

»Undersøgelsen viser, at de faggrupper vi tillægger størst troværdighed, er de, vi har tættest personlig kontakt med. Det gælder læger, politifolk og apotekere, men også revisorer og bankfolk,” siger Nicolaj Taudorf Andersen, adm. direktør i Radius Kommunikation.

Politikere i dårligt selskab
I kølvandet på de finansielle markeders kollaps og et utal af historier om bankkunder, der har brændt fingrene på dårlig rådgivning i banken, er det overraskende, at bankfolk, ligesom revisorerne tilhører den mest troværdige del af faggrupperne.

»Hvis man lavede en lignende undersøgelser af bankernes troværdighed, ville de sikkert ligge meget lavt for tiden, men danskerne skelner åbenbart mellem bankens ledelse og deres bankrådgiver,” siger Nicolaj Taudorf Andersen, der samtidig betegner det som et alvorligt politisk problem, at politikere roder rundt på niveau med bookmakere, reklamefolk og ejendomsmæglere i bunden af listen.

Nuancer blandt banker
Tidligere lignende målinger fra Institut for Konjunktura-Analyse, IFKA, fra 1999 og 2005 viser en rangering mellem faggrupperne, der ikke adskiller sig væsentligt fra den nye måling. Her ligger bankfolk på en sjetteplads, hvor de i undersøgelsen fra Userneeds, der er foretaget i slutningen af maj, indtager en syvendeplads.

Der skal altså mere end en finanskrise til at ændre på danskernes opfattelse. Den køber man dog ikke helt hos IFKA.

»I mit hoved ville bankfolk være droslet betydeligt ned. Der har været en masse debat, og mennesker har oplevet helt urimelige ting og er blevet lokket ud i ting, der i højere grad var i bankens end i deres interesse,” siger Jørn Thulstrup, senioranalytiker hos Catinét-IFKA. Han vurderer, at bankfolkene vil dumpe flere pladser ned, hvis Catinét-IFKA gentog sin egen undersøgelse fra 2005.

»En undersøgelse som catinét for nylig fortog af dansernes syn på pengeinstitutterne viser, at de lokale klarer sig bedst, mens en bank som Danske Bank får store tæsk,« siger Jørn Thulstrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen