Berlingske Business

Banker bruger nødhjælp på reklamer

Banker bruger nødhjælp på reklamer - 1
Rose Bowl Foto:

Flere amerikanske finansselskaber, der har modtaget penge fra krisepakken, bruger millioner af dollars på reklamer

Den astronomisk store amerikanske hjælpepakke skulle hjælpe bankerne på ret kurs. Men mange af de finansselskaber, der har modtaget millioner af dollars fra hjælpepakken, har stadig råd til at bruge millioner på sportssponsorater - og reklamer. Det møder hård kritik, skriver the Wall Street Journal.

Det drejer sig blandt andre om Citigroup Inc., Capital One Financial Corp. og GMAC LLC. Citigroup har både sponsoreret collage football-turneringen Rose Bowl og baseballholdet New York Mets’ nye stadion.

Banken har modtaget 25 milliarder dollars direkte fra den offentligt finansierede hjælpepakke til de amerikanske banker og ekstra 25 milliarder i kapital og garantier. Sponsoraterne er småpenge i den sammenhæng, men vækker alligevel harme hos kritikerne af hjælpepakken.

»Nogle af marketingsfolkene hos de her firmaer synes sikkert, at det er vigtigt brande sig i forbindelse med offentlige begivenheder, men skatteyderne synes sikkert også, at de bliver taget ved næsen,« siger Pete Sepp fra National Taxpayers Union til the Wall Street Journal.

Firmaer, der med den ene hånd beder om skattefinansieret hjælp og betaler million-sponsorater med den anden, sætter gang i diskussionen om restriktioner på hjælpemilliarderne. Noget man fra officielt hold har undgået af frygt for at skræmme selskaber væk fra hjælpepakken.

Det republikanske medlem af Repræsentanternes Hus Scott Garrett, der var i mod hjælpepakken undrer sig også over sponsoraterne. Specielt set i lyset af, at bankerne ikke bruger hjælpepakke-pengene til udlån, som ellers var meningen:

»Hvad reklamerer de for, når de alligevel ikke låner penge ud til folk?,« spørger Scott Garrett.

Citigroups talsmand, Luis Rosero, forsvarer sponsoratet af Rose Bowl med, at alle firmaer har brug for at tiltrække nye kunder.

»De sidste mange år har sponsoratet været en integreret del af vores marketingsstrategi, og der er ikke blevet brugt nogle skattefinansierede hjælpepakke-penge på det,« siger Luis Rosoro.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen