Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Aviskrig i hovedstaden rykker til Østerbro

BT
Trianglen, Østerbro København. Foto:

Indbyggerne på Østerbro får i denne uge igen to lokale ugeaviser som led i hård kamp om læsere og annoncekroner i hovedstaden.

Med en helt ny lokal ugeavis bliver Østerbro i denne uge den seneste front i en langvarig lokalaviskrig, som har præget hovedstaden.

Udgiveren bag Lokalavisen Frederiksberg - og søsteraviser i flere andre bydele - lancerer på fredag Lokalavisen Østerbro, der bliver direkte konkurrent til Østerbro Avis, bydelens eneste ugeavis og med børsnoterede Søndagsavisen/North Media som ejer.

»Østerbro har et stort og broget butiksliv med mange specialbutikker og gode restauranter. Samtidig er Østerbro blandt Københavns kulturelle sværvægtere med flere teatre og spillesteder, hvilket passer perfekt til Lokalavisernes profil. Vi har blandt andre BTs tidligere boganmelder, Holger Ruppert, tilknyttet, ligesom vi anmelder teaterforestillinger,« udtaler Michael Engelbrecht, udgiver og ansvarshavende chefredaktør for Lokalavisen Frederiksberg og aflæggere.

Mens dagbladene generelt døjer med at tjene penge på grund af finanskrisen og gratislæseri på nettet, så bugner en del ugeaviser fortsat af reklamer fra ejendomsmæglere, lokale supermarkeder og andre handlende - selv om ugeaviserne, især i hovedstaden, til gengæld lider under mange »nej tak«-skilte på postkasser og brevsprækker.

Kamp med mange fronter

Med Lokalavisen Østerbros entre sker en optrapning af kampene på det københavnske lokalavismarked, der er domineret af fire parter.

I 2013 trådte Søndagsavisen for alvor ind på scenen ved at købe otte lokalaviser på Frederiksberg og i København af Berlingske-koncernen, hvor alt var sat til salg af den daværende britiske ejer, Mecon. Blandt de overtagne aviser er netop Østerbro Avis, som tilbage i 2009 overtog en anden ugeavis, stiftet to år tidligere også med navnet Lokalavisen Østerbro.

Hovedmodstanderen for Søndagsavisen er lokalavis-alliancen, som især består af Lokalavisen Frederiksberg-huset, der er knopskudt med udgivelser på Vesterbro samt - som omtalt af Berlingske Business - i Valby og Vanløse. Alliancen omfatter også Lokalavisen Amager og Brønshøj-Husum Avis.

Vanløse Station metro S-tog forgængere

JP/Politiken står stærkt i Nordsjælland og Københavns nordlige forstæder med en stribe lokalaviser, mens Vestegnen og Sydkysten mod Køge er domineret af Sjællandske Medier, som også udgiver Dagbladet og Frederiksborg Amts Avis.

På Østerbro skal den nye lokalavis udkomme en gang om måneden frem til nytår og derefter hveranden uge - med ugentlige udgivelser som slutmål. Samme model brugte udgiver Michael Engelbrecht i Vanløse og Valby, og det købehavnske mediehus kommer nu op på at nå 130.000 brevsprækker - få måneder efter at have fejret sit ti års jubilæum.

Valby-udgaven får fra nytår udvidet sit oplag og udgivelsesområde, der kommer til at omfatte hele Sydhavnen, både det »gamle« kvarter på fastlandet og den nye udviklingsbydel med omfattende nybyggeri.

Berlingske sælger fra

Berlingske Media har helt trukket sig helt ud af lokalavismarkedet som led i en langvarig salgsproces, som blev igangsat i 2012 og omfattede hele koncernen. I Østdanmark er alle ugeaviser solgt fra - til blandt andre Sjællandske Medier, Søndagsavisen og JP/Politiken. De to sidste frasalg skete i november 2013.

Søndagsavisen

pix-business

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen