Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Aviserne tapper ind i trends om deleøkonomi og bundling

Sådan trykkes BT. Trykkeriet i Slagelse.
Opkøb, fusion og effektiviseringer er ikke nok i et moderne medielandskab. Der er stadig et rungende stort behov for at udvikle innovative forretningsmodeller på de danske aviser. Foto:

Den trykte avis har længe haft en dødsdom hængende over sit hoved: Folk gider ikke længere læse traditionelle nyheder, og de digitale, sociale medier vil overtage avisernes komfortable plads gennem århundreder. Kritiske røster har været klare i spyttet i årevis.

Sandt nok er det, at avisoplagene er faldende for langt de fleste danske aviser, men alligevel er det danske avislandskab stort set uforandret gennem de seneste år. Aviserne har tilpasset sig den nye markedssituation. Vi har set en konsolidering af de avishuse, der står bag udgivelserne. Opkøb og fusioner har stået på dagsordenen på redaktionsgangene. Effektiviseringer er blevet gennemført for at sikre, at der fortsat kommer aviser på gaden.

Men opkøb, fusion og effektiviseringer er ikke nok i et moderne medielandskab. Der er stadig et rungende stort behov for at udvikle innovative forretningsmodeller på de danske aviser. De seneste måneder har vi dog set kærkomne eksempler på nytænkning i avisbranchen, og det er nogle af de mindste, der går forrest.

Morten Suhr

En af Danmarks mindste aviser, Fredericia Dagblad, har taget teten og netop lanceret en helt ny type abonnement: Et fælles-abonnement. Med et fællesabonnement kan to abonnenter gå sammen om at dele et abonnement. Vel at mærke ét abonnement, hvor begge abonnenter får hver deres avis.

Det betyder, at en fuldtbetalende abonnent kan gå på jagt efter en ny abonnent til Fredericia Dagblad, hvorefter de begge sparer 20 procent i forhold til den normale pris. Det er et spændende forsøg på at tilbyde en attraktiv model til de mange »nabodelere«, som altid har været der til ærgrelse for de danske avishuse.

Den vågne observatør vil bemærke, at Fredericia Dagblad er en del af Danmarks næststørste aviskoncern, Jysk-Fynske Medier – så mon ikke de andre jyske og fynske aviser følger vågent med i, om fællesabonnementet bliver en succes?

morten

Ideen om at skabe fællesabonnementer er ikke grebet helt ud af den blå luft. Tværtimod er det at dele og være fælles om noget en af de helt store forbruger- og markedstrends i disse år, hvor deleøkonomien buldrer derudaf. Og det er selvsagt en god idé at lytte til forbrugerne og inddrage forbruger- og markeds-trends i virksomhedens innovationsprocesser.

En anden trend i tiden handler om »bundling«. Det vil sige kombinationen af flere forskellige produkter i én attraktiv buket. Vi kender især abonnements-bundles fra telebranchen, hvor for eksempel Telmore Play og Plenti har skabt ét samlet abonnement med både online nyheder, magasiner, e-bøger, fri telefoni og endda en tur i Tivoli.

Dagbladet Politiken lancerede for nylig en ny abonnements-bundle med netmediet Finans, der dækker økonomiske og erhvervsmæssige forhold. Tanken er åbenlys. Hvor Politiken ikke er bomstærk på erhvervsstoffet, kan kombinationsprodukt Finans give en ekstra dimension og skabe en højere værdi for abbonnenterne.

plenti

Men er det revolutionerende, at Politiken og Finans går sammen? Det er trods alt to produkter fra samme mediehus. Måske ikke – men jeg tror, vi vil se adskillige lignende eksempler spire i det danske avismarked og dermed skabe grobund for innovative måder at bundle aviser med andre typer af produkter.

Der er en forfriskende nytænkning i avisbranchen, og herfra skal blot lyde en stor opfordring til avishusene om at sætte tankerne fri og innovation på agendaen. Der ligger stadig spændende muligheder og venter derude.

FILES-BRITAIN-MEDIA-INTERNET-INDEPENDENT

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen