Berlingske Business

Anti-helt med gennemslagskraft

09busPartyprinsen.jpg
Party-Prinsens kiksede type har haft gevaldig positiv effekt i forsøget på hjælpe butikspersonale til at håndhæve aldergrænserne for køb af alkohol.

En alkoholkampagne med »Party-Prinsen« har nu næsten 25.000 fans på Facebook, og kampagnefilmene er blevet vist mere end 1,5 million gange på nettet. Kampagnen sætter fokus på salg af alkohol til unge i butikkerne. Uden en løftet pegefinger.

Sidste sommer gik Alkoholpartnerskabet i luften med en ret usædvanlig kampagne, der skulle sætte fokus på salg af alkohol til unge i butikker landet over.

Den var nødvendig på trods af, at stort set alle udmærket er klar over, at man skal være 16 år for at købe øl eller vin og 18 år for at købe noget stærkere i butikkerne.

Alligevel er det en årligt tilbagevendende begivenhed, at et eller flere medier kan bringe artikler, hvor det er lykkedes for alt for unge mennesker at købe ind til en våd aften i byen. Kampagnens formål var derfor dels atter en gang at gøre opmærksom på aldersgrænserne, dels at give en hjælpende hånd til butikspersonalet.

zucker

Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen og formand for Alkoholpartnerskabet, har forklaret problemstillingen med, at ekspedienter i butikkerne ofte er på alder med kunderne. Det kan være grænseoverskridende at spørge en jævnaldrende om ID, og ældre ansatte kan have svært ved at bedømme de unges alder.

Kampagnen skulle med andre ord hjælpe, så situationen kunne løses med et smil og ingen løftede pegefingre, når ekspedienterne i butikkerne bad om ID. Derfor kom »Party-Prinsen« på banen, en figur opfundet af reklamebureauet Umwelt, for at kommunikere på de 14-18 åriges præmisser.

Party-Prinsen er også kendt som Mathias Obdrup Jakobsen eller Fisse Ronni. Han er lidt af et fænomen på de sociale medier, og han gik med til at opfinde anti-helten Party-Prinsen til kampagnen. Heri er han lidt af en jubeloptimist, som lever af at køre rundt og sælge alkohol til de unge.

I de følgende måneder kunne man møde ham på de sociale medier i form at små film og i Netto- og 7-Eleven-butikker over hele landet i form af stickers, hyldeforkanter og på »varepindene« på kassebåndet.

Industrien: Nu kommer væksten og tusindvis af nye job Kommuner

Effektiv kampagne

Noget tyder på, at den kiksede type, som de unge grinte ad og tog afstand fra, har virket. Filmene er frække og med kant, hvilket ofte er forudsætningen for overhovedet at få de unge i tale.

Eksempelvis har 42 pct. af de adspurgte medarbejdere hos Netto og 7-Eleven oplevet, at kampagnen har været en hjælp, og 25 pct. oplever, at de nu har nemmere ved at spørge om ID.

Skærpet årvågenhed

Butikschefer i Netto har samtidig oplevet flere annullerede transaktioner på alkohol, hvilket tilskrives øget årvågenhed om salgsaldersgrænserne hos personalet.

»Vi er stolte af, at vi er nået ud til så mange unge med et alvorligt budskab,» siger Niels Hald.

Close up Two hand holding mobile with Video Advertising word, Di

Han understreger, at partnerskabet bevidst har bestræbt sig på at lave en anderledes kampagne i øjenhøjde med de unge i et sprog, de forstår.

Til daglig er Niels Hald direktør for Bryggeriforeningen, der har stiftet Alkoholpartnerskabet sammen med Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, Horesta, Danmarks Restauranter & Caféer, Goda samt Vin og Spiritus Organisationen i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen