Berlingske Business

Antallet af online-jobannoncer halveret

Antallet af online-jobannoncer halveret - 1
Det er ikke kun aviserne, der rammes af annoncefald. Foto:

Når ledigheden stiger, falder antallet af jobannoncer på nettet. Det viser nye tal, der samtidig viser en lille fremgang i antallet af bannerannoncer.

Der er nærmest gået inflation i termen økonomisk krise. Men ikke desto mindre er det den, der er skyld i at antallet af jobannoncer på internettet er halveret på et år.

Det viser nye tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

”Jobomsætningen er en meget direkte indikator for, hvordan samfundets økonomiske situation ser ud. Jobannoncemarkedet bliver ramt hårdt, når virksomhederne skærer ned, hvilket ses tydeligt at vores markedsstatistik for job,” siger Christian Peytz formand for FDIM i en pressemeddelelse.

Og i det hele taget er det blevet nye tider for de danske medier. Gennem lang tid har det været håbet, at en stor del af indtægten skulle findes gennem annoncerne på nettet.

Lille fremgang
Men med første kvartals tallene fra (FDIM), der er brancheorganisation for stort set alle danske hjemmesider, kan mediebosserne se tilbage på et år, hvor de drømme blev kapret af krisen.

Dog er der fortsat fremgang omend den er minimal i omsætningen på de generelle bannerannoncer.

I første kvartal 2008 lød omsætningen på 226,6, mio. kr. og første kvartal 2009 bød på 245,6 mio. kroner i omsætning svarende til seks procent.

Når fremgangen er så minimal er det især fatalt for avishusene. Her har man mistet gigantisk mange penge det første halvår af 2009. Fra januar til maj har dagbladene mistet 30 procent af omsætningen på salg af annoncer, viser tal fra DRRB, der omfatter annonceindkøbet fra landets største annoncører. Dermed indhenter den lille stigning på nettet slet ikke de fald, der har været på aviserne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen