Berlingske Business

Amazons nazi-reklamer giver bagslag i New York

US-CONTROVERSIAL-FASCIST-SUBWAY-CAR-ADS-CAUSE-UPROAR-IN-NEW-YORK
Overskrift
Efter en shitstorm på de sociale medier har Amazon besluttet at fjerne de kontroversielle reklamer fra den undergrundsbane-vogn i New York, som IT-giganten havde plastret til med Nazistiske symboler i forbindele med den nye tv-serie »The Man in the High Castle. Foto:
 

En togvogn i New Yorks undergrundsbane er blevet klistret til med nazistiske symboler som en del af et reklamestunt for en ny tv-serie. Nu har Amazon pillet det hele ned efter massiv kritik fra de sociale medier og New Yorks borgmester.

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale lyder devisen, som IT-giganten Amazon må have fulgt, da de plastrede en togvogn i New Yorks undergrundsbane til med nazistiske symboler.

Reklamestuntet gik dog en tand for langt over grænsen, måtte Amazon sande og pille hele molevitten ned. De kontroversielle dekorationer var sat op i anledning af premieren på Amazons nye tv-serie »The Man in the High Castle«. Serien er baseret på Philip K. Dicks roman fra 1962 og handler om, hvordan verden ville se ud, hvis de allierede havde tabt Anden Verdenskrig til aksemagterne. USA er i tv-serien delt op i et nazitysk og et japansk regime.

pix-Amazon Books

Metro-miséren er en lektion til marketingsmedarbejdere om, at man i en verden med så mange forskellige underholdningstilbud risikerer at markedsføre for aggressivt i kampen om publikums opmærksomhed, siger marketingsdirektør for den amerikanske streamingtjeneste Hulu, Dan Brooke, til Financiel Times.

»Man bliver nødt til at gøre mere for at skille sig ud,« siger han.

Reklamerne overtrådte ikke New York Citys Transport og Metro Autoritets (MTA) retningslinjer, forklarer talsmand for organisationen Kevin Ortiz til Rolling Stones.

»Vi hører under staten og kan ikke acceptere eller afvise reklamer baseret på, hvordan vi har det med dem. Vi bliver nødt til at følge vores retningslinjer,« siger han.

26BUSPix-Walmart.jpg

Det forstår New Yorks borgmester, Bill de Blasio, som i en udtalelse skriver, »Selv om reklamerne teknisk set overholder MTA's retningslinjer, er de uansvarlige og stødende for overlevende af Anden Verdenskrig og Holocaust, deres familier og utallige andre New Yorkere. Amazon bør tage dem ned.«

Det er ikke første gang, at reklamestunts for en tv-serie er gået galt. I 2007 udløste to mænd udklædt som figurer fra Cartoon Networks serie »Aqua Teen Hunger Force« en terror-frygt i Boston. Tegnefilmkanalens topchef måtte gå af, og kanalens moderselskab Turner måtte betale Bostons politi og Homeland Security 2 mio. dollar for at dække episodens omkostninger.

pix-amazon

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen