Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Amazon udskiller streamingtjeneste og øger Netflix-krig

BRITAIN-BUSINESS-RETAIL-AMAZON
Den amerikanske it-gigant Amazon har lanceret en selvstændig streamingstjeneste. Derved tager Amazon for alvor kampen op med rivalerne Netflix og Hulu på det amerikanske marked. Foto:

Den amerikanske internetgigant Amazon har lanceret en selvstændig streamingtjeneste. Derved tager Amazon for alvor kampen op med rivalerne Netflix og Hulu på det amerikanske marked.

Det skriver Financial Times.

Tidligere har man skulle betale for et såkaldt prime-abonnement for som Amazon-kunde at få adgang til selskabets streamingtjeneste. I et nyt tiltag skiller Amazon de to fra hinanden, så kunder for en billigere pris kan vælge kun at abonnere på streamingtjenesten.

pix-Reed Hastings

Strategien understreger Amazons ønske om at blive en større spiller på filmmarkedet og følger investeringer i produktioner med eksklusive rettigheder som »Transparent« og »Mozart in the Jungle«. I alt brugte Amazon sidste år 1,7 mia. dollar på egenproduktion af TV-serier sammenlignet med de 3,3 mia dollar, som Netflix investerede for.

Netop Netflix, der er Amazons største konkurrent, nærmer sig 100 mio. abonnenter og er rykket ind i 130 lande, hvilket stiller dem stærkt.

playpilot

»Netflix har på kort tid gjort et fænomenalt arbejde i at komme ud til mange nye markeder og har som resultat deraf en langt større rækkevidde, hvor de kan udnytte stordrifts- og firstmover-fordele,« siger Richard Broughton, der er chef for research hos Ampere Analysys, til Financial Times.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen