Berlingske Business

Amazon betaler Top Gear-trio svimlende beløb for nyt program

Topgear
Top Gear-holdet i London. Fra venstre James May, Jeremy Clarkson og Richard Hammond (th) Foto:

De tidligere værter på BBCs Top Gear har underskrevet en vild kontrakt, der giver trioen et svimlende beløb for at lave et nyt program på Amazons streamingtjeneste.

Tv-værten Jeremy Clarkson blev suspenderet fra jobbet som vært på det populære bil-program Top Gear, efter han i marts gik til angreb på showets producer Oisin Tymon og slog ham i ansigtet.

Massive protester blandt programmets fans brød ud, men hele sagen endte med en fyring til den åbenmundede Clarkson, og nu går både Jeremy Clarkson og hans tidligere medværter James May og Richard Hammond sammen om at lave et nyt program - men ikke for BBC.

Det er Amazon, der har skrevet kontrakt med de tre særdeles populære herrer, og kontrakten skulle angiveligt give de tre hele 250 millioner dollars eller 1,7 milliarder danske kroner. Det er Financial Times, der har opsnappet værdien af kontrakten, der forpligter de tre til at sende 36 afsnit af verdens mest populære bilprogram. Amazon vil ikke bekræfte beløbet.

Aftalen er forhandlet sådan, at de tre værter skal lave tre sæsoner af et nyt bilprogram, der endnu ikke har fået et navn. BBC havde tilbudt både Hammond og May kontrakter til adskillige millioner, men de valgte begge at sige nej.

Serien skal sendes på Amazons streamingtjeneste Amazon Prime. Det vurderes, at fire procent af briterne har Amazon Prime, så det er i starten et noget mindre publikum, de tre tv-værter skal lave programmerne til.

Det anslås, at Top Gear omsætter for knap 1,6 milliarder kroner om året på verdensplan, og BBC vil fortsætte serien med den nye vært Chris Evans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen