Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Aller lægger pres på sine medier

Aller lægger pres på sine medier - 1
Foto:

I sidste uge fik magasinerne CV og Living Design dødsdommen af mediekoncernen Aller Press og flere lukninger kan være på vej. I et interview med Business.dk slår topchef Pål Thore Krosby fast, at virksomhedens 30 udgivelser vil blive vurderet nøje i den kommende tid.

”Lukningen af CV og Living Design er et bidrag sammen med andre ting. Alle vores titler vil blive nøje og kritisk gået igennem,” siger adm. direktør for Aller Press, Pål Thore Krosby, til Business.dk.

Aller Press udgiver knap 30 titler herunder Billede Bladet, Ude & Hjemme, Familie Journalen, Bazar og Femina.

”Hvis titler ikke er lønsomme, så venter vi ikke med at gøre noget ved det,” siger han.

Meldingen kommer få dage efter, at Aller Press meddelte medarbejderne på kvindemagasinet CV og boligmagasinet Living Design, at deres arbejdsplads lukker. Samtidig har en lang række af landets største mediehuse meldt om større og mindre sparerunder ovenpå en forstærket afmatning på annoncemarkedet i kølvandet på finanskrisen.

For en uge siden meddelte Aller i Norge desuden, at man skal spare 130 mio. kr. og skærer 70-90 stillinger væk.

Pål Thore Krosby vil ikke gå i detaljer med, hvor meget han regner med at Allers danske forretning skal spare i den kommende tid.

”Vi vil kigge mere kritisk på investeringer og nyansættelser, men vi melder ikke noget ud ligesom Aller Norge,” siger han, et par uger inden regnskabet for 2008 offentliggøres.

”Vi havde et rimeligt fornuftigt sidste år. Så der er ingen dramatik. Vi har lavet en strategi frem til 2010-11, som vi holder fast i. Men en del af strategien er at holde en fornuftig lønsomhed indtil da, og finanskrisen kræver tilpasning,” siger Pål Thore Krosby.

Dramatisk medieudvikling
Hvor meget tilpasning, der er behov for, afhænger af udviklingen på markedet i den kommende tid, understreger direktøren.

”Med udgangspunkt i vores lønsomhed lige nu er vi ikke så langt fra, hvor vi skal være i forhold til vores strategiplan, men om det fortsætter sådan afhænger af markedet,” siger Pål Thore Krosby.

Om Aller Press vil have ligeså mange titler om et halvt år, ønsker han ikke at udtale sig om.

”Det vil og kan jeg ikke spekulere i,” siger han.

Aller Press har for nylig relanceret sig selv online med nye hjemmesider til samtlige udgivelser, ligesom man har meldt ud, at man vil investere i det digitale område for at imødegå den generelle medieudvikling. Det digitale område bliver nu også genstand for et kritisk gennemsyn.

”Det er vanskeligt at kommentere på de enkeltstående forretningsområder, men alt skal gås igennem, og vi vil måske investere med lidt lavere risiko. Men vi skal heller ikke stoppe udviklingen. Finanskrisen er midlertidig, og den underliggende medieudvikling er langvarig og mere dramatisk. Den kan man ikke spare sig ud af,” siger Pål Thore Krosby.

Aller Press er den danske del af den nordiske mediekoncern Carl Allers Etablissement. Det børsnoterede spejlbillede, Rella Holdning, har tabt 47 pct. af sin markedsværdi det seneste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen