Berlingske Business

Aller-familien hiver millioner hjem trods elendigt år

Pix-Aller
Bettina Aller, ejer af og direktør i medievirksomheden Aller Media, kommer ikke til at lide under selskabets dårlige resultat. Udbyttet i Aller Holding er nemlig hævet fra 35 procent til 85 procent. Foto:

Efter dundrende underskud på den primære drift, har Aller valgt at skrue udbyttet op, så familien alligevel hiver 50 millioner kroner hjem.

Det har været et skidt år for medieselskabet Aller Holding, men det kommer ikke til at gå ud over Aller-familien.

I årsregnskabet for Aller Holding fremgår det, at koncernen har haft et aldeles udfordrende regnskabsår, som endte med et underskud af den primære drift på 60 millioner kroner, hvilket af selskabet selv betegnes som »ikke tilfredsstillende.«

Med et resultat efter skat, der udgør et overskud på 59 millioner kroner mod 159 millioner kroner året før, er der ikke meget at komme efter for ejerne, hvis de skulle holde sig til den faste praksis med udbytte på 35 procent af årets resultat. Men det skal de ikke.

Pics-Aller

Aller Holding har nemlig valgt at ændre praksis, så udbyttebeløbet lander i omegnen af sidste år.

Aller Holding skriver i årsregnskabet for 2013/2014, at »der foreslås udloddet 50 millioner kroner i udbytte, svarende til 85 procent af årets resultat mod 55 millioner kroner i 2012/2013.«

»Selskabets faste praksis med udlodning af 35 procent af årets resultat efter skat er således fraveget i 2013/2014,« skriver Aller Holding.

Spørger man Klaus Landstrøm, direktør i Rella Holding, hvis eneste aktivitet er en aktiepost på 64 procent af de udestående aktier i Aller Holding, så han gerne et større udbyttebeløb.

»Det er fuldt forsvarligt i det her tilfælde. Rellas synspunkt er, at Aller er en overkapataliseret virksomhed. Man har likvide beholdninger og let realisable værdipapirer for 3 milliarder kroner, og når man ikke har konkrete investeringsplaner, som kræver den her likviditet, så burde man udbetale en væsentlig del af de her 3 milliarder kroner til aktionærerne,« siger Klaus Landstrøm og fortsætter:

»Lidt frækt kan man sige, at man lige så godt kunne udbetale 2,5 milliarder, hvis det skulle være. Så det er på ingen måde uforsvarligt, selvom det svarer til 85 procent af overskuddet.«

Han forklarer, at der tidligere - under finanskrisen, hvor Aller Holding også leverede underskud - blev lavet en aftale om et minimumsudbytte på 50 millioner kroner.

Forklaringen på det dårlige resultat i regnskabsåret 2013/2014 skal findes i kraftige fald i oplagene for både ugeblade og magasiner samt væsentligt reduceret annoncesalg.

 

OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen