Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Alka vil i lommen på forbrugerne

13BUSPaafyldning-135600.jpg
En ny app, der giver rabat på benzin, er Alkas vej til at tale forsikring med forbrugerne – både eksisterende og potentielt nye kudner. Arkivfoto: Brian Bergmann

Forsikringsselskabet Alka vil gerne tale forsikring med flere danskere, og midlet er en ny app, hvor forbrugeren kan tjene 50 øre pr. liter brændstof, der fyldes på bilen. Målet er både at holde på egne kunder og erobre nye.

De senere år har vi set masser af gode eksempler på virksomheder og brands, der via nye, digitale tjenester, eller branded utilities, på en og samme tid opfylder et behov hos forbrugerne og bidrager til at støtte afsendernes brand.

Herhjemme har Post Nord eksempelvis haft stor succes med en virtuel ønskeliste, »Ønskeskyen«, og nu melder forsikringsselskabet Alka sig også på banen.

Det sker med app’en »Alka tank&tjen«, hvor forbrugeren kan tjene 50 øre pr. liter brændstof, vedkommende fylder på bilen – uanset på hvilken tankstation og hvor i verden, det sker.

app

Man skal blot downloade app’en, oprette sig som bruger med NemID og registrere sin bil med nummerplade. Herefter tager man et billede af standeren, når man har tanket, og så modtager man en kvittering, når tankningen er registreret, og pengene havner så på ens NemKonto.

Derudover kræves det, at man har en privat bilforsikring, som vel at mærke ikke behøver at være tegnet hos Alka. Det drejer sig nemlig for Alka først og fremmest om at komme til at tale om forsikring i øjenhøjde med danskerne, fortæller Alkas kommunikationsdirektør Lise Agerley.

»Bilforsikring er ikke et høj- interesseområde for danskerne, men når vi står og fylder brændstof på bilen på tankstationen, så ryger mobilen op af lommen, og vi får tjekket verdenssituationen. Målet er, at vi med denne app ­udnytter denne mulighed for at få danskerne i tale,« siger hun.

Hun bakkes op af Alkas salgs- og marketingdirektør, Jacob Spangenberg, der fortæller, at Alka har forsøgt at gribe diskussionen om priser og forsikringer mere innovativt an. Ideen er i øvrigt udviklet internet i forsikrings­selskabet, mens Hello Group står bag app’en.

RB PLUS/PFS/ Nets advarer mod at bruge NemID-app Eksperter advar

»Forsikringer har en meget lav priselasticitet. Det er et paradoks, at vi danskere går ­meget op i at spare penge på benzin. Men når det ­drejer sig om forsikringer, gør de fleste af os ikke den store indsats, selv om der for de ­flestes vedkommende vil være mange penge at spare ved at skifte forsikringsselskab,« siger han.

»Et af vores mål med »Alka tank&tjen« er at være i lommen på vores kunder – både helt bogstaveligt på mobilen, men også i overført betydning. For det er kunderne, der i sidste ende er vores chef,« fortsætter Jacob Spangenberg.

App’en kan som nævnt downloades og bruges af alle bilejere med en bilforsikring, men der er et loft på 100 kr. i indtjening, hvis man ikke er kunde hos Alka. For Alka-kunder er det derimod ubegrænset, hvor mange kroner og øre, man kan optjene ved at tanke.

Seier

Så det handler også om at få nye kunder i butikken?

»Ja, det gør det da. Godt otte pct. af ­danskerne flytter sine forsikringer om året, og det opfattes som besværligt. Det er det ikke, og vi vil derfor gerne have forbrugerne til at tjekke, om de kan spare penge ved at skifte til et andet selskab. For de manges vedkommende er der nemlig penge at spare,« slutter Lise Agerley.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen