Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Æd dig selv

US-AMAZON-UNVEILS-ITS-FIRST-SMARTPHONE
Foto:

Dagens mediekommentar handler om frygten for, at nye produkter skal stjæle fra den etablerede forretning.

Ugentlige ledermøder og -konferencer i de store danske medievirksomheder bliver sjældent afholdt, uden at der bliver talt om innovation og jagten på nye forretningsmodeller og indtægtskilder. Stort set alle mediehuse er i gang med en transformation fra det traditionelle medielandskab til en digital fremtid.

Men i kulissen lurer et spøgelse, der ofte bremser nytænkningen. Det er frygten for kannibalisme. Frygten for, at nye produkter skal stjæle fra den etablerede forretning.

Det får mig ofte til at tænke på den amerikanske medie- og detailgigant Amazon, der anført af sin karismatiske stifter Jeff Bezos netop har gjort det til sit varemærke at æde sig selv. På bare 20 år har Amazon vokset sig til et imperium med en markedsværdi på mere end 1.200 milliarder kroner ved primært at udvikle nye produkter, som har spist af de gamle. Det handler om at udfordre sin forretning.

27BBMthillo4.jpg

Et godt eksempel er abonnementsproduktet Amazon Prime, som Amazon har udviklet til sine mest loyale kunder. For 99 dollar om året får medlemmer af Prime gratis levering inden for to dage, uanset hvad de køber hos Amazon. Samtidig har de gratis adgang til Amazons digitale film, musik- og bogtjeneste. På den korte bane er Prime en blodrød underskudsforretning. Men på den lange bane styrker Prime kundernes loyalitet og skærmer samtidig effektivt af for konkurrenterne. Faktisk forlyder det, at Jeff Bezos var begejstret, da alle analyser før lanceringen viste, at Amazon ville tabe store penge på Prime. I hans øjne var det en garanti for, at abonnementsproduktet ville være værdifuldt for kunderne og samtidig holde konkurrenterne ude.

Endnu mere radikalt gik Bezos til værks under udviklingen af Kindle, Amazons løsning til digitale e-bøger. Han lagde opgaven i hænderne på den daværende chef for det traditionelle bogsalg med ordene:

»Din opgave er at slå din egen forretning ihjel. Du skal handle, som var dit mål at gøre alle, der sælger fysiske bøger, arbejdsløse.« Bezos forstod, at kun ved radikalt at udfordre sin egen forretning kan en virksomhed, der var så tungt forankret i den traditionelle bogbranche, forandre sig hurtigt nok. Historien gentog sig, da Kindle blev lanceret. Dengang besluttede Amazon at sælge alle e-bøger for 9,99 dollar uanset prisen på den fysiske bog, og uanset at det var lavere end afregningen til forlagene. Amazon tabte igen penge på den korte bane for at vinde kunder og markedsandele på den lange.

Den danske mediebranche kan lære ganske meget af Amazon og Jeff Bezos. Min påstand er, at for mange danske medievirksomheder er for optagede af at undgå at kannibalisere på den eksisterende forretning, når de arbejder med innovation og forretningsudvikling. Digitale produkter bliver for eksempel prissat ud fra en betragtning om, at man fra dag ét vil tjene det samme på dem, som man gør på det fysiske produkt – upåagtet hvilken pris, kunderne føler, er den rigtige. På den korte bane er det med til at bremse transformationen, og på den lange bane åbner det for helt nye konkurrenter. Dermed ikke sagt, at man skal tage hovedløse beslutninger og sælge ud til for lav en pris, men det langsigtede mål bør vægte højere. Hvis de danske mediehuse ikke er parate til at æde sig selv, er der helt sikkert andre, der gerne vil.

OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen