Berlingske Business

27 mio. kr. for 30 sekunder: Super Bowl sætter ny reklamerekord

pix-NFL/
Overskrift
Green Bay Packers er et af fire hold, der har mulighed for at komme i Super Bowl-finalen. Foto:
13BUSNFL-SUPERBOWL.jpg
Overskrift
Det globale seertal ventes at nå op på over en milliard, når årets Super Bowl vises på alverdens TV-skærme. Her er det spillere fra Seattle Seahawks og Denver Broncos, der er i aktion i en af sidste års kampe. Foto: Carlo Allegri/Reuters

Super Bowl er årets mest sete TV-begivenhed i USA og verdens dyreste reklameudstillingsvindue. I år forlanger TV-stationen NBC godt 27 millioner kroner for 30 sekunders reklameplads, og 95 procent af reklamepladsen er allerede solgt.

For de fleste er det mest interessante ved den årlige finale i amerikansk fodbold, eller Super Bowl, uden tvivl det sportslige, men for annoncører og marketingprofessionelle foregår den rigtige kamp i en af de hyppige reklamepauser.

Den 49. udgave af Super Bowl finder sted 1. februar 2015, og fra TV-stationen NBC, som har rettighederne denne gang, lyder meldingen, at 95 procent af reklamepladsen i skrivende stund er solgt.

Salget er gået trægere end i fjor, og det hænger utvivlsomt sammen med, at prisen for et 30 sekunders reklamespot i 2014 »kun« var 22,5 millioner kroner mod de 27 millioner kroner, NBC forlanger denne gang.

Seth Winter, der er salgs- og marketingdirektør i NBC Sports Group og NBC Universal News Group, har tidligere fortalt det amerikanske marketingmedie Adage, at det var svært at få annoncørerne til at købe ind i samme omfang som tidligere. Det, mener han, hænger sammen med den generelle udvikling på TV-markedet, hvor annoncørerne i vidt omfang holder igen.

Men det får nu ikke Seth Winter til at opgive at få solgt de sidste fem procent.

sherman

En foræring

Han mener nemlig, at 4,5 millioner dollar for en standardreklame under årets Super Bowl er en »ren foræring« til annoncørerne.

»Vi har solgt 95 procent. af annoncepladsen, og de 4,5 millioner dollar er formentlig tættere på at være ti millioner dollar værd,« siger Seth Winter til Adage.

Han henviser til, at NBC ikke længere blot opgør et reklamespots værdi under selve begivenheden og transmissionen. Denne gang er der sat stort ind for at vise såkaldte »pre-rolls« og »post-rolls« online af stort set samme kommunikation, der skal spille sammen med selve TV-reklamerne. I 2012 blev der vist 70 reklamer under TV-transmissionen af kampen, hvilket alene gav en bruttoindtægt på 1,4 milliarder kroner.

Dertil kommer indtægter fra reklamer i forbindelse med »half-time«-showet, reklamer i seks timers »pre-game«-programmer og reklamer i onlinestreamingen.

Den digitale indtjening fra Super Bowl er fordoblet siden 2012, og det er naturligvis muligheden for at bruge onlinereklamer sideløbende med den direkte TV-transmission, der har boostet bankkontoen.

pix-reklame

Hundrede millioner seere

Det er dog ikke alle annoncører, der kan se logikken i de højere priser. Særlig bilproducenterne, der traditionelt har fyldt meget i reklameblokkene under Super Bowl, er tilbageholdende denne gang. VW, Jaguar og Lincoln har meddelt, at de springer over, mens Mercedes-Benz kun har købt plads til et enkelt spot.

Til gengæld kan Seth Winter glæde sig over 15 nye annoncører til Super Bowl, og de kommer især fra brands inden for alkohol, forsikring, gaming & apps og læskedrikke. Når NBC alligevel er tæt på udsolgt af Super Bowl-reklameplads, er det utvivlsomt, fordi begivenheden giver mulighed for at nå ud til over 100 millioner amerikanske forbrugere.

I 2010 var Super Bowl-finalen den mest sete TV-begivenhed i USA nogensinde, da 106,5 millioner amerikanere fulgte med på skærmen. Siden er rekorden slået flere gange, og seertallet har ligget oppe over 110 millioner. Dertil kommer, at kampen transmitteres til langt over 200 lande, og det ventes igen i år, at det globale seertal runder en milliard.

pix-Scarlett må ikke sige Pepsi

Reklamer får eget liv

Så når Anheuser-Busch, Coca-Cola, Danone, Unilever og mange andre hvert år betaler dyrt for at være med i Super Bowl-reklameselskabet, er det primært i disse seertal, forklaringen skal findes, men også i den enorme hype, der gennem årene har udviklet sig omkring Super Bowl-reklamerne.

Medier verden over skriver om og viser reklamerne – både før, under og efter kampen. Ikke mindst den amerikanske avis USA Today har slået sig op på dækning af reklamedelen af Super Bowl med et såkaldt Admeter, som hvert år måler forbrugernes holdninger til de mange reklamer og kårer de bedste. Mange af de allermest kendte og omtalte Super Bowl-reklamer har givet anledning til fortsatte kampagner, vundet reklamepriser og haft deres helt eget liv længe efter, at selve kampen blev fløjtet af. De vejes og måles, deles og vurderes – og også det skaber synlighed for annoncørerne.

Super Bowl XLIX spilles søndag den 1. februar 2015 på University of Phoenix Stadium i Glendale, Arizona – og hoved- attraktionen i det stort anlagte half time-show bliver i år Katy Perry, der blandt andet får selskab på en af verdens største scener af Lenny Kravitz.

pix-reklame

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen