Berlingske Business

2010 er skæbneår for Netposten

2010 er skæbneår for Netposten - 1
Martin Lykke, stifter af Netposten. Foto:

Netposten har skiftet navn til NpInvestor, men bundlinjen blinker stadig rødt. Skifter den ikke farve i 2010, bliver investorportalen sat til salg.

En finanskrise og et dødt annoncemarked kan mærkes, når man lever af at sælge bannerannoncer og investorprodukter til bankerne. Nu lægger ejerne af NpInvestor pres på sig selv. Giver det tidligere Netposten ikke overskud til næste år, bliver virksomheden sat til salg.

»Vi skal have overskud i 2010. Ellers er det vores egen skyld, og så gør vi nok os selv en tjeneste ved at sælge forretningen. Så er vi bare ikke de rigtige til at bringe virksomheden det sidste stykke,« siger stifter, medejer og direktør Martin Lykke, der ser andet halvår af 2009 som et afgørende pejlemærke.

Han er dog ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes for den 13 år gamle virksomhed, der tabte 4,6 mio. kr. i 2008.

»Der er ingen tvivl om, at vi fik tæsk sidste år. Krisen ramte os rigtig hårdt. Men vi er bestemt fortrøstningsfulde, og det er igen begyndt at se mere positivt ud i finanssektoren,« siger Martin Lykke. Regnskabet for 2009 vil også vise underskud, men Martin Lykke håber at tabet begrænses til en tredjedel.

NpInvestor ejes af Martin Lykke og Jan Fredskilde Andersen gennem holdingselskabet RMJ Finansiel Group. Sidste år solgte de to 20 pct. af aktierne til Søndagsavisens ejer Richard Bunck for 15 mio. kr.

De seneste år er ikke mindst Euroinvestor løbet fra NpInvestor i statistikken over de mest besøgte hjemmesider.

»Euroinvestor har gjort det hamrende godt. De har vundet et kæmpe slag,« siger Martin Lykke, der dog ikke mener, at det er relevant at sammenligne NpInvestor med Euroinvestor eller dagbladenes erhvervssites.

Vil skabe en hybrid
»Vi er mere et nichesite og går efter de mere hardcore-investor-typer. Det er også derfor, vi har skiftet navn fra Netposten til NpInvestor,« siger Martin Lykke, der arbejder på at styrke samspillet mellem NpInvestor og søsterselskabet Trends Kapitalpleje.

»Vi vil skabe en hybrid mellem et medie og et finanshus inden for udvalgte nicheområder,« siger Martin Lykke, der håber, at NpInvestor i fremtiden blandt andet vil blive brugt til at rejse penge til søsterselskabets investeringsprojekter. Han vil gerne have flere brugere, men slår fast, at NpInvestor godt kan leve med det nuværende niveau.

»Når du gerne vil have folk til at investere gennem dig, er det vigtigt, at det ikke er for meget bolsjebutik. Derfor kommer man heller ikke til at se artikler om babes og Ferrarier hos os,« siger Martin Lykke. Han oplyser, at en tredjedel af omsætningen kommer fra annoncesalg, en tredjedel fra abonnenter og en tredjedel fra salg af løsninger til banker.

»Vi går benhårdt efter, at virksomheden skal løbe rundt i 2010 uden en eneste bannerannonce, så annonceindtægterne bare vil øge overskuddet,« siger Martin Lykke og peger på, at virksomheden i modsætning til dagbladene ikke modtager statsstøtte i form af momsfritagelse.

Revisorerne tager i regnskabet for Netposten forbehold for fortsat drift. Revisorerne har ikke »opnået begrundet overbevisning om, at Netposten vil kunne opnå positive, fremtidige driftsresultater til at betale sine forpligtelser ved forfald eller få tilført ny kapital.«

»Det ser frygteligt ud i datterselskabets regnskab, men det er en teknikalitet, og jeg kan garantere, at vi tilfører den nødvendige kapital, og at vi også er der til næste år,« siger Martin Lykke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen